L-karnitin

Betűméret:

Mi is az L-karnitin?

Az L-karnitin (4-N-trimetil-hidroxi-vajsav) egy aminosavszármazék, az emberi szervezet által is elállított, természetes anyag. Az L-karnitint több mint 100 éve fedezték fel, ekkor izolálták elször izomból és igazolták az izomsejtek mködésére gyakorolt hatását. Azóta számos egyéb élettanilag igen fontos hatását mutatták ki a kutatók, így pl. az idegrendszer és a szívizom megfelel mködésének fenntartásában játszott nélkülözhetetlen szerepét. Legfbb szerepét a zsírsavak elégetésében és a sejtek membránjának védelmében igazolták. Tudományos megfontolások alapján ezért táplálék-kiegészítként immár több évtizede alkalmazzák szerte a világon. Fogyasztása veszélytelen, nagy mennyiség bevitelénél sem mutattak ki mérgez hatást, hiszen a felesleg kiürül a szervezetünkbl.

Miben található?

Az L-karnitin fleg hús- és tejtermékekben fordul el. A napi szükséglet 250-400 mg, ennek töredékét képes az emberi szervezet szintézissel elállítani, ezért fontos hogy a többit táplálékkal vagy táplálék-kiegészítkkel pótoljuk.

Mire jó az L-karnitin?

  • Fokozza az izmok ernlétét és hatékony az izomláz csökkentésében
  • Csökkenti a testzsír mennyiségét
  • Hozzájárul az egészséges szívmködéshez, fokozza a szívizom ernlétét
  • Termékenység fokozó hatása van férfiakban
  • Csecsemk és kisgyermekek szervezetében korlátozott mérték a karnitin termelése, ezért különösen a terhes és szoptató anyák L-karnitin igénye jelentsen megn
  • Mivel az L-karnitint elssorban a hús- és tejtermékek tartalmazzák nagyobb mennyiségben, a vegetáriánus táplálkozás a szervezet L-karnitin szintjének csökkenéséhez vezethet.
  • Az immunrendszer legyengülésével, a krónikus kimerültséggel ill. az ids korral együtt jár a szervezet alacsonyabb L-karnitin szintje.
  • Késlelteti a sejtek öregedési folyamatát

Kutatási eredmények:

A zsírsavak oxidációja a mitokondriumokban (a sejtek energiaközponjaiban) az energiatermelés egyik legfontosabb forrása a szervezetben. Az L-karnitin segít a zsírok energiává alakításában, hiszen a mitokondirum membránjában elhelyezkedve, a zsírok mitokondirumba szállításának legfontosabb eleme. Ezért az elraktározott zsírokból a szervezet több energiához jut, ennek következtében javul az állóképesség, késbb jelentkezik a fáradtság. Az L-karnitin ezen kívül kapcsolatba lép szervezetünk sejtjeinek membránjával, védi az oxidatív stressz ellen és számos létfontosságú fehérje membránba épülésben vesz részt. Sokrét élettani szerepe miatt az L-karnitin jótékony hatásait emberben több száz különböz klinikai vizsgálatban tanulmányozták, köztük száznál is több dupla-vak, randomizált, kontrollált vizsgálatban. A klinikai vizsgálatok bizonyítják az L-karnitin jótékony hatását számos kóros állapotban és az egészség fenntartásában, mint pl.:
  • cukorbetegség esetén fellép perifériás idegrendszeri zavarokat csökkenti,
  • öregkori demenciában jótékony hatású,
  • férfiak fertilitási zavaraiban jótékony hatású,
  • növeli a sportolók teljesítményét,
  • pajzsmirigy-túlmködés esetén jótékony hatású,
  • növeli a szív funkcióját iszkémiás szívbetegségekben, fokozza a terhelhetséget,
  • csökkenti a perifériás érbetegség tüneteit,
  • krónikusan hemodializált vesebetegek életminségét javítja.

Kalkulátor

Hogy megtudja, pontosan mekkora napi mennyiségre van szüksége egyes vitaminokból vagy ásványi anyagokból, próbálja ki vitaminkalkulátorunkat!

tovább

Kérdések

Mik azok az ásványi anyagok?

tovább

Vitamintippek

A vízben oldódó vitaminok gyorsan felszívódnak, de gyorsan kiürülnek a szervezetből, ezért naponta pótolni kell őket. A zsírban oldódó vitaminok emésztőcsatornából való felszívódásához zsírokra és ásványi anyagokra van szükség. Ezeket a szervezet hosszabb ideig képes tárolni.

következő tipp

Kiemelt témánk támogatója aKft.1046 Budapest, Kiss Ernő u.1-3Tel.: +36 1 231 8090