Inkontinencia - kiemelt téma

Vissza a főoldalra
Témakör:Mindennapok az inkontinencia mellett

Az intim tornáról - gyakorlatokkal!


A testmozgás fontossága már nem kérdés. Megelőzi a csontritkulás kialakulását, javítja a közérzetet, formában tartja a testet, izmokat - köztük a gátizmokat -, megakadályozza az elhízást, javítja a vérkeringést, megelőzi a szív- és érrendszer betegségeit.

Sportoljunk, de mit?

Jogosan vetődik fel a kérdés, kinek melyik mozgásforma a legalkalmasabb. Azt lehet mondani, hogy legjobban azok a sporttevékenységek ajánlhatók, amelyekhez némi kitartás is szükségeltetik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindjárt az elején a végkimerülésig kellene kitartani, hiszen a fokozatosság nagyon fontos.

Az állóképesség-fejlesztő sportok közül is azoknak van a legkedvezőbb élettani hatásuk, amelyek visszatérő, ritmusos izommozgásokkal járnak, mert ezeknél működik az ún. izompumpa, azaz az izmok vérellátását maga a mozgás is segíti. Ilyenek a futás, úszás, a gyorsgyaloglás, az evezés vagy a sífutás.
Az úszás és a biciklizés azoknak ajánlott különösen, akiknek szervi problémáik vagy esetleges túlsúlyuk miatt kímélniük kell ízületeiket. Amúgy a futás a legjobb mozgás, annál is inkább, mert minden különösebb felszerelés vagy sportpálya nélkül is bárki belekezdhet. A futás az egész szervezetre jó hatással van, sok izomcsoportot megmozgat, erősíti a szívet, javítja a vérkeringést, fokozza az anyagcserét és a légzést.
A kissé nyugalmasabb sportra vágyók a gyors gyaloglást kezdhetik el, mely olyan hatással van a szervezetre, mint egy vibrációs masszázs. Többek között serkenti a szervezet salakanyag-kiválasztását.

A mértékletesség számokban

A testmozgás egészséges voltát leginkább pulzusszám változásával lehet ellenőrizni. Az aranyszabály az, hogy heti 2-3-szori alkalommal érdemes egy kiadósabb testmozgást beiktatni. Öt perccel a sporttevékenység megkezdése után a csuklón 15 másodpercen keresztül számoljuk a pulzust, majd szorozzuk be néggyel.
50 évnél fiatalabb szabadidő-sportolók esetében körülbelül 130-as pulzust kell mérnünk. Ha a pulzusszám ennél sokkal alacsonyabb, emelhetjük a terhelést, ha magasabb, fogjunk vissza a tempóból.
50 év fölött az ideális pulzusszámot úgy kapjuk meg, hogy a száznyolcvanból le kell vonnunk az életkort. 60 éves kor fölött a pulzus ne emelkedjen 120 fölé.
A számítás lényege az, hogy segítségével sportolás alkalmával minden alkalommal egy kicsit növelhetjük a terhelést, és ezzel hosszútávon is javul a szervezet maximális oxigénfelvevő képessége- és ellátása.
Rendszeres, heti háromszori testmozgás mellett körülbelül 12%-kal növelhető a szervezet oxigénfelvevő kapacitása, ami lényegében azt jelenti, hogy gazdaságosabban, alacsonyabb pulzusszám mellett is jobban biztosított a szervezet oxigén-ellátása, az alacsony pulzusszám és vérnyomás pedig csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

Egyéb teendők...

Ha csak egy picivel is, de több gondot kell fordítani a helyes táplálkozásra - nem csak a csontritkulás miatt. A kalcium-, a fluor- és a D-vitamin-bevitel esetleg kiegészítésre szorulhat. A rendszeres étkezéssel megelőzhetjük az éhségrohamok jelentkezését, amit a változókorú nőket sokszor plusz kalóriák elfogyasztására késztetik.
Ebben a korban, sokan nem is veszik észre, hogy többet esznek a kelleténél, ezért, ha felgyorsuló hízást tapasztalunk, érdemes egy hétig feljegyezni, hogy mit is fogyasztottunk, és átgondolni, hol lehetne csökkenteni. Sokszor a család is meg tudja mondani, hogy észrevétlenül bizony többet eszünk a kelleténél.
Jó, ha előre is gondolkodunk. A kor előrehaladtával gyengül az immunrendszer, és a szervezet kevésbé tudja kivédeni a rosszindulatú betegségeket. Sajnálatos módon az immunrendszert is gyengíti az elhízás, tehát a súlyfölösleggel tovább csökkentjük ellenállóképességünket.

Természetesen a hormonpótló kezelés sokat segít a test fiatalosságának és a bőr üdeségének megőrzésében, egy ideig teltebbek maradnak a mellek, nem kell számolni hüvelyi problémákkal, de előbb-utóbb nem árt változtatni a szépségápoláson, tisztálkodáson, az intim részek ápolásán.
A bőr szárazabbá válhat, ezért a nők egy része talán életében először veszi igénybe ilyenkor a hidratálókrémek segítségét, hogy megelőzze a bőr húzódását és viszketését.
A hüvely nyálkahártyája idővel elvékonyodik, kiszáradhat, összességében érzékenyebb lesz, fokozódik a fertőzések veszélye. Az ösztrogéntartalmú hüvelykrémek segítik megőrizni a hüvely nedvességét és rugalmasságát. A hüvely öblítésekor ne használjuk az irrigátort, ami könnyen felsértheti a sérülékenyebb hüvelyhámot. Az intim testtájak tisztítására nagyon megfelel a víz és a kímélő szappan, és csak kívülről használjuk az antiszeptikus, antibakteriális folyékony mosakodószereket, mert a hüvelybe kerülve tönkretehetik a természetes baktériumflórát, és helyet készítenek a fertőző kórokozók számára.
Az intim részek gondozásához hozzátartozik a gátizomzat karbantartása is, függetlenül attól, hogy jelentkeznek-e vizelettartási problémák, vagy csak az örömteli szexualitás megtartása a cél. Az intimtorna mindkét szempontból nélkülözhetetlen. Elgondolkodtató adat, hogy míg majdnem a nők 40%-a küzd inkontinencia-problémákkal, csak minden ötödik asszony fordul problémájával orvoshoz, intimtornához értő szakemberhez. Kezdetben csak tüsszentéskor, nevetéskor távozik akaratlanul néhány csepp vizelet, de ha nem veszik kezelésbe a problémát, komolyabb gondok is jelentkezhetnek, amelyek amúgy viszonylag könnyen megelőzhetők lennének.
Két egyszerű gyakorlat, ami segít a gondok megelőzésében és gyógyításában. Az egyik, hogy sokszor egymás után, mintegy 20-szor, 50-szer, húzzuk össze, majd lazítsuk el a farizmokat. A másik, hogy megtelt hólyaggal akaratlagosan szakítsuk meg a vizeletürítést, és többszörre engedjük ki a felgyűlt vizeletmennyiséget.

A fittség és jó közérzet megőrzésére további jó ötleteket találhat a tippek között.
Szerző:Forrás:Megjelent:
Szatmári ZoltánHáziPatika.com2008. február 5.
Tippek
Testmozgásra ajánlható sportok az úszás, tenisz, kerékpározás, kocogás, gyaloglás, torna.

lapozás

Gyakori kérdések
Édesanyám 66 éves 112kg, és sajnos őt is érinti az inkontinencia kérdése. Nagyon sűrűn kell WC-re mennie, éjszaka is óránként. Elvégeztessen egy műtétet, vagy oldja meg a helyzetet betétekkel?

válasz a kérdésre

Hírlevél

Tudjon meg érdekességeket hatrészes hírlevélsorozatunkból!

Rizikókalkulátor
Problémái vannak a vizelettartással? Tesztünkből megismerheti kontinenciaértékét, és megtudhatja, a kezelés milyen formájára van szüksége!

tovább

SCA Hygiene Products Kft.1021 Budapest, Budakeszi út 51.Telefon: 06-80-20-10-20E-mail: inkoinfo.hu@sca.com