Koriander
Coriandrum sativum

   
"A gyomor- és béltraktus kiváló gyógynövénye. Az óegyiptomiak a boldogság fűszerének tartották"

Népies neve:

bolhafű, cigánypetrezselyem, poloskaszagú kapor, koldusbors, büdöskapor, beléndfű, koriandrom, zergefű

A növény leírása:

Az ernyősvirágzatúak (Umbelliferae) családjába tartozik, a Földközi-tenger vidékéről származó, egynyári gyógy- és fűszernövény. Hazánkban termesztik.

Hogyan gyűjtsük?

  • A koriandert már 3000 éve használják fűszerként.
  • Az egyiptomi sírokban találtak olyan koriandermagokat, amelyeket Krisztus előtt mintegy 1000 évvel szedhettek.
  • A koriandert a Biblia és az Ebers-féle papirusztekercsek is megemlítik.
  • A koriander a curry nélkülözhetetlen összetevője.
A növény érett ikerkaszat termését használják gyógyászati célokra.

Az éretlenül leszedett termés még a szárítás után is kellemetlen szagú, csak az éretten leszedett termésnek van kellemes, fűszeres illata.

Mi van benne?

A növény illóolajat (linaloolt, pinént, limonént, geraniolt) és alifás aldehideket (dekanalt) tartalmaz.

Mire jó?

A gyógynövény hatásos felfúvódás és telítettségérzés, valamint a gyomor- és béltraktusban jelentkező görcsök, fájdalmak ellen. Kiváló szélhajtó. A koriander kiválóan alkalmas a "Roemheld-szindróma" (gázfelgyülemlés a hasban) kezelésére.

Illóolaját bedörzsölőszerekben alkalmazzák reumás panaszok kezelésére.

A tudományos vizsgálatok szerint a koriander serkentőleg hat az emésztésre, és gátolja bizonyos káros baktériumok elterjedését a szervezetben.

Hogyan használjuk?

Korianderes csirkesaláta
Tea: Törjünk össze mozsárban, vagy daráljunk meg 1 púpozott teáskanálnyi koriandert, majd öntsük le 2-3 dl forró vízzel, és hagyjuk állni 10 percig. Ezután szűrjük le, és étkezések előtt fogyasszuk.

Fűszerként: Igen jól felhasználható saláták, tészták, köretek ízesítésénél.

Jó tudni!

Várandós kismamáknak nem ajánlott korianderolajat alkalmazni!

Az arra érzékenyeknél, allergiás reakciót válthat ki a bőrön.


Figyelmeztetés




Cikkajánló

Témakör: Mozgás

Ötven felett a futópadon

A rendszeres mozgás pozitív hatásairól mindenki sokat tud, ám mégis vannak, akik félelemből, az egészségi állapotuk vagy az életkoruk miatt nem kezdenek el sportolni. Pedig az óvatos, fokozatos és körültekintő mozgás az időseknek is jót tesz!

tovább