Kömény
Carum carvi

   
"Jótékony hatással van a bélflórákra"

Népies neve:

konyhakömény, köménymag

A növény leírása:

Az ernyősvirágzatúak (Umbelliferae) családjába tartozó, kétéves növény. Első évben csak leveleket hoz, a második évben hajt virágzó szárat. Őshazája Eurázsia, nálunk mezők, legelők, kaszálók gyakori növénye. Májustól júliusig virágzik, termése júliustól szeptemberig érik.

Hogyan gyűjtsük?

  • A híres Ebers-papirusz - orvosi feljegyzéseket és recepteket tartalmazó egyiptomi irat - i.e. 1550-ből már említi a köményt.
A növény ikerkaszat termését hasznosítják gyógyászati célokra. Akkor érdemes gyűjteni - júliustól szeptemberig -, amikor a magok barnulni kezdenek, de még nem kemények.

Mi van benne?

A mag illóolajat (karvont, limonént, karveolt), zsírosolajat, flavonoidokat, fehérjét tartalmaz.

Mire jó?

A karvon illóolaj (az illóolaj különböző terpén-származékokat tartalmaz, ezek közül az egyik a karvon) a gyomor-béltraktus működésére hat, serkenti a gyomornedv-termelést, nyugtató és görcsoldó. Jótékony hatással van a bélflórára is, valamint fontos alkotórésze a szélhajtó és emésztést javító teakeverékeknek.

A kömény megszünteti a puffadást, és a tudományos álláspont szerint segíti az idegi eredetű szív- és gyomorpanaszok gyógyulását.

A népi gyógyászatban a szoptatós kismamák számára az anyatej mennyiségének növelésére ajánlják.

Hogyan használjuk?

Köménymagleves
Tea: Összetörünk fél teáskanálnyi köményt, majd leöntjük 2 dl forrásban lévő vízzel. Negyedóra elteltével leszűrjük, és étkezés előtt fogyasztjuk.

Fűszer: Főzelékek, hüvelyesekből készült ételek, saláták ízesítésére használják.

Jó tudni!

A vadon termő köményt könnyű összetéveszteni néhány erősen mérgező ernyősvirágú növénnyel!

Illóolajának belsőleg történő tartós használata nem javasolt, egyes kutatási eredmények szerint rákkeltő hatású.


Figyelmeztetés




Cikkajánló

Témakör: Mozgás

Ötven felett a futópadon

A rendszeres mozgás pozitív hatásairól mindenki sokat tud, ám mégis vannak, akik félelemből, az egészségi állapotuk vagy az életkoruk miatt nem kezdenek el sportolni. Pedig az óvatos, fokozatos és körültekintő mozgás az időseknek is jót tesz!

tovább