Mire jó a macskakarom?


Az elmúlt években, különösen az utóbbi hónapokban nagyon sokat hallottunk a hazánkban macskakarom néven ismert, Peruból származó gyógynövényről.

Az Európa szinte valamennyi országában már régóta hivatalosan is kapható immunerősítő növény hazai bejegyeztetése meglehetősen sokáig váratott magára. Vajon miért is került sokak számára annyira az érdeklődés középpontjába e növény?

A macskakarom (spanyolul Una de gato vagy latinul Uncaria tomentosa) Dél-Amerika, főleg Peru őserdeiben honos. A növény akár 20-22 méter magasra is képes megnőni, kis ágacskái elágazódásánál jellegzetesen elhegyesedő, karomszerű képződmény található, erről nyerte a perui indiánok körében a macskakarom nevet. A népgyógyászatban az őserdők lakói elsősorban gyulladáscsökkentőként, fertőzések kezelésére, daganatos elváltozások gyógyítására és ízületi panaszok enyhítésére használták. De több írásban megemlítik a cukorbetegség, a bőrgyulladások, a menstruációs zavarok és az emésztési bántalmak kezelésére javasolt gyógynövények között is.

A tudományos kutatások eredményei

Melyek a legfontosabb hatásai?

Mikor érdemes használni?

Mikor kell óvatosnak lenni?

Mivel nagyobb adagban használata során csökken a petesejtek termelődése, ezért csökkenti a fogamzóképességet, illetve mivel a méhizmokat erősebb összehúzódásra készteti, esetleg fokozhatja a vetélés veszélyét. Ezért terhesség idején korlátozottan vagy nagyobb óvatossággal szabad csak használni. Érzékenyebb gyomrúaknál irritálhatja a gyomornyálkahártyát, ezért gyomorfájást válthat ki, fekélyesek vagy arra hajlamosak inkább ne szedjék. Természetesen, mint minden növény, ez is válthat ki allergiát az arra hajlamosaknál, ezért náluk feltétlen érdemes a használat megkezdése előtt nagyon kis adaggal próbát tenni.
Mivel a macskakarom hatásai is korlátokkal rendelkeznek, ezért más gyógyszerek elhagyása és kizárólag a növény használata orvosi kontroll és konzultáció nélkül egyetlen esetben sem ajánlott. Az egyéb készítményekkel történő együttes alkalmazásról is tanácsos szakemberek véleményét kérni.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Dr. Balaicza ErikaHáziPatika.com2001. december 19.

Tippek:

Nyugodtabban alszunk, ha nincs túl meleg a hálószobában. Érdemes ezt a helyiséget egy kicsit kevésbé fűteni. Az ideális alvási hőmérséklet 16-18 C körül van. A programozható fűtéssel a felkelés idejére csinálhatunk picit melegebbet.

Egészség témájú olvasnivalók a weben