Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A 7 legfontosabb napozási aranyszabály

kategória: Bőrgyógyászat

Aki biztonságosan akar napozni, annak nem elég a megfelelő faktorszámú krémet használnia, az sem mindegy, hogy mikor és hogyan napozik. A szakértő segítségével adunk néhány hasznos tanácsot, melyet rekkenő hőségben nem árt megfogadni.

1. Válasszon legalább 15-ös faktorú fényvédőkrémet. A gyerekek és az idősebbek, valamint az érzékeny bőrűek számára ideális a 30-as és 50-es faktor, illetve a döntően fizikai hatóanyagokat tartalmazó fényvédők. Mindig fordítson kiemelt figyelmet a lejárati dátumra, sokan elfeledkeznek róla, hogy a naptejek eltarthatósági ideje is véges. "A jó hír az, hogy nagyon sok olyan termék kapható már a piacon, mely nem tömíti el a pórusokat, nem hagy zsíros utóérzetet, és megfelelő védelmet ad. Az Spf szám azt jelzi, hogy az adott termékkel hányszorosára növelhető a napon töltött idő leégés nélkül. Azonban nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ezt az értéket laboratóriumi körülmények között határozták meg, és a való életben módosulhat, például a homokról, vízről visszaverődő napsugarak, izzadás, sport miatt"- mondja dr. Csernus Krisztina, a Royal Clinics Orvos-esztétikai Központ bőrgyógyász-kozmetológus szakorvosa.

2. Annak érdekében, hogy maximális védelmet nyújtson, a fényvédőkrémet vigye fel a bőrére legalább fél órával napozás előtt.

3. Akkor is kenje be magát, ha felhős az idő. A felhők nem jelentenek akadályt az UV-sugaraknak."Mind az UV-A, mind pedig az UV-B sugárzás okozhat bőrkárosodást, és egyaránt felelősek a ráncok kialakulásáért, a fertőzésekkel szembeni alacsonyabb ellenállásért, az időskori bőrelváltozásokért és a bőrrákért. A folyamat még nem teljesen világos a tudósok előtt, azonban a lehetséges mechanizmusok között szerepel a kollagén bomlása, a szabadgyökök képződése a DNS regenerálódási folyamat károsodása és az immunrendszer gátlása is. Az UV sugárzás vezethet az érfalak elvékonyodásához, és a napnak kitett területeken maradandó értágulatok is kialakulhatnak. Az egyik legismertebb nap kiváltotta elváltozás a szeplő. Szeplő sokszor úgy képződik, hogy a festéket (melanin) termelő sejt, a melanocita megnövekszik. Nagy szeplőket vagy pigmentfoltokat láthatunk kézfejen, mellkason, vállon és karokon is, korábbi napégések helyén" - mondja a doktornő.

4. Ne feledkezzen el a napszemüvegről és a kalapról, hiszen nem csupán stílusos kiegészítőkről van szó, hanem az egészség szempontjából is fontos holmikról, melyek védelmet nyújtanak szemnek és megóvnak a hőgutától. "A ma már kapható fényvédő ruhák és karimás kalapok is segítenek a védekezésben. Fontos, hogy erről ne feledkezzünk meg, hiszen látásunk is könnyen károsodhat erős napsütésben."

5. Ne menjen fehér bőrrel a strandra! Ha azok közé tartozik, akik csak a nyaralás idején fekszenek ki először tartósan a napra, bizony könnyen a leéghet. Fontos, hogy ilyenkor fokozatosan szoktassa magát a napfényhez, legjobb, ha pár napig az árnyékban pihen. "Köztudott, hogy a túlzott napozás bőrrákot okozhat. A három fő bőrráktípus a melanoma, a basal sejtes karcinóma és a laphámrák. Ezek közül a legveszélyesebb a melanoma. Kialakulásáért a fiatalkori napozás, szoláriumozás nagymértékben felelős" - mondja dr. Csernus Krisztina.

6. Soha ne napozzon sminkben! Amellett, hogy nem túl esztétikus, mivel leázik a nagy melegben, még egészségtelen is, a nyári bőrproblémák egyik legfőbb okozója. Strandolás előtt mindenképpen tisztítsa meg alaposan az arcát, majd vigyen fel rá megfelelő faktorú fényvédőkrémet.

7. Fogyasszon minél több folyadékot, a napozás során az UV-sugárzás mellett a legnagyobb veszély a dehidratáció. Kerülje az alkoholos italokat, mivel azok még több vizet vonnak el a szervezettől, inkább igyon minél több vizet.

2013.08.07 00:02:00

forrás: 50plusz


Tippek:

Az esti étkezések - főleg az esti nassolás - sokkal jobban hizlalnak, mintha ugyanennyi kalóriát reggelire vagy ebédre fogyasztunk.

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább


Szponzorált hirdetések