Új antibiotikum óceáni üledékből

kategória: Fertőző betegségek, Gyógyszerészet

Tökéletesen új és szokatlan antibiotikum-vegyületet vontak ki egy tengeri mikroorganizmusból, amelyet a Kaliforniához közeli óceáni üledékben találtak. Ritka, hogy teljesen új antibiotikumra bukkannak a kutatók. Amerikai tudósok szerint az új anyag, amelyet anthracimycinnek neveztek el, hatásosnak tűnik a lépfene és az antibiotikumoknak ellenálló Staphylococcus aureus (Methicillin-resistens Staphylococcus aureus, MRSA) nevű baktérium ellen - idézi a BBC hírszolgálata az Angewandte Chemie című német szaklapban megjelent tanulmányt.

Semmilyen korábbi természetes antibiotikumhoz sem hasonlít az anthracimycin szerkezete, amelyet a kaliforniai Scripps Óceánkutató Intézet tudósai írtak le a tanulmányban. A vegyületet a csendes-óceáni üledék Steptomyces nevű baktériumaiból vonták ki. "A munka igazi jelentőségét az adja, hogy az anthracimycinnek teljesen egyedülálló a kémiai szerkezete. Valóban új vegyületekre igen ritkán sikerül bukkanni. Sok korábbi felfedezéshez hasonlóan a miénk is rávilágít arra, hogy genetikai és kémiai szempontból is mennyire egyedülálló az óceánok baktériumflórája" - kommentálta William Fenical, a kutatás vezetője.

Az új vegyület első klinikai tesztjei kimutatták, hogy hatásosan veszi fel a harcot a terroristák biológiai fegyvere, a lépfene kórokozója ellen. Jelentős aktivitást mutatott az elsősorban kórházi fertőzéseket okozó, hiperrezisztens MRSA ellen is. A kutatás rávilágít arra, hogy az új anyagok és vegyületek lehetséges forrása, az óceán mikrovilága nagyrészt még mindig kiaknázatlan.

2013.08.05 00:02:00

Témakör: Egészség

Szépkorúak, százévesek

A kutatók szerint az emberek életideje akár 115-120 év is lehetne. Kevesen vannak azonban olyan szerencsések, akik megközelítik ezt, átlépik századik életévüket. Néhányukat felkerestem, hátha elleshetek valamit a titkaikból.

VitaminABC