Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Tények és tévhitek az alvásról

kategória: Alvászavar, Hitek, tévhitek

Az alvás fokozza a növekedési hormon felszabadulását, hatására több T-sejt indul harcba a fertőzések ellen, és még az étvágy szabályozását is helyreállítja. Stabilizálja az éber agyműködést, fokozza az éberséget, és hozzásegít az információ gyorsabb feldolgozásához. Ha ilyen jótékony az alvás, miért kísérletezünk társadalmilag az alvás minimálisra csökkentésével?

1. tévhit: a sikeres embereknek elég napi öt óra alvás

Igaz, hogy Napóleon és Thomas Edison sem aludt többet 4-5 óránál éjszakánként, de a világuralom és az izzó feltalálása csupán bemelegítés lett volna számukra, ha többet alszanak. A szakértők szerint mindössze a felnőttek 10 százalékának van az átlagnál jelentősen kevesebb (vagy több) alvásra szüksége.

2. tévhit: a szieszta szükséges

A mediterrán országokban elterjedt szokás, hogy a kiadós ebéd után délután 1 és 4 óra között lepihennek. A szakértők szerint az ebéd utáni szunyókálás árulkodó jele annak, hogy nem volt elég az éjszakai alvás.

3. tévhit: ha minden hajnalban négykor kelek, csupán azt jelenti, hogy korán kelő vagyok

Sokkal valószínűbb, hogy álmatlanságban szenved. Ilyen esetben érdemes körülbelül egy órával később lefeküdni, hogy az alvás közben kialakuló üresjáratok megritkuljanak, és később ébredjen.

4. tévhit: a lefekvés előtti kiadós edzés segít az alvásban

A rendszeres testedzés az egyik leghatékonyabb segítség az alvás tekintetében, de ha lefekvés előtt edz, nagy a valószínűsége, hogy éber marad az ágyban. Lefekvés előtt hasznosabb egy forró fürdő vagy szauna. Az edzést inkább hagyjuk reggelre.

5. tévhit: az alkohol segít az alvásban

Az alkohol valójában belerondít a természetes alvási ciklusba, mert négy óra ittas alvást követően elmúlik a hatása, és izgalmi állapotba kerül. Ettől kezdve nem olyan mély az alvás, könnyebben felébred. Ráadásul az alkohol izomlazító hatása miatt az alvási apnoé tüneteit is kiválthatja. Az ivásnál sokkal többet ér, ha kitart egy rendszeres alvási minta mellett.

2011.10.25 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Korkontroll: a megújulás képessége

"Nem az a kérdés, hogy milyen hosszú életünk lesz, hanem az, hogy milyen lesz hosszú életünk" - fogalmazott Prof. M. Klentze, az Európai Anti-Aging Társaság elnöke. A Kor-Kontroll segíthet szebbé, jobbá tenni az életünk második felét is.

tovább

Tippek:

Szabaduljon meg túlsúlyától - a kiindulási testsúly 10 %-ának leadásával vércukorszintje akár a felére is csökkenhet!


Szponzorált hirdetések