Speciális simogatásérzékelő idegsejteket találtak

kategória: Gondolta volna?, Neurológia

Az, hogy a simogatás kellemes érzést kelt, szükségből fejlődhetett ki az evolúció során az emlősöknél - állapították meg amerikai kutatók. Rájöttek arra is, hogy a fej vagy a kar simogatása azért vált ki jóleső érzést, mert ezek a bőrfelületek olyan különleges idegsejteket rejtenek, amelyek a gyengéd mozdulatok hatására "örömimpulzusokat" küldenek az agynak.

Ilyen érzékelők létezése a szőrrel fedett testfelületeken már régóta vitatéma tudományos körökben: a mostani, a pasadenai Kaliforniai Technológia Intézet kutatói által végzett kísérletek erős bizonyítékot szolgáltatnak a feltételezés igazolására - legalábbis egerek esetében. A felfedezés megmagyarázhatja, hogy miért lelik örömüket az emlősök abban, ha simogatják vagy fésülgetik egymást, miközben maga a gesztus abból a szükségletből alakulhatott ki, hogy a parazitákat távol tartsák a szőrzetüktől (bundájuktól) vagy a hajzatuktól.

A kísérletek során kiderült, hogy az egerek lábának hátsó, szőrös részén olyan idegvégződések találhatók, amelyek reagálnak a finom tapintásra, ám "érzéketlenek" maradnak, ha az érintés fájdalommal jár. A Nature című tudományos folyóiratban közölt tanulmány szerint meghatározott típusú neuronokról van szó, amelyek csak simogatásra lépnek működésbe. A fájdalomközvetítő neuronoktól eltérően nem fedi őket az a vastag zsírpáncél, amelynek köszönhetően a fájdalom kiváltotta inger lassabban jut el az agyba, mint általában.

Az eredmények alapján úgy tűnik, hogy az újfajta idegsejt, amelyet az amerikai tudósok a C típusú idegrostok közé soroltak, kizárólag szőrrel fedett bőrfelületen létezik. Azt azonban további vizsgálatok révén tudják csak megállapítani, hogy az emberi szervezetben kizárólag ezek az érzékelő sejtek felelősek-e a simogatás előidézte jóleső érzés érzékelésért vagy pedig másfajta neuronok is közrejátszanak abban.

2013.02.04 00:02:00

Témakör: Aranyér

Essünk túl rajta!

Aranyeres panaszokkal - hozzám hasonlóan - sokan küszködnek. Kellemetlen dolog erről beszélni, de a panaszok még ennél is kínosabbak lehetnek. Le kell küzdenünk a szemérmességünket, mert van segítség - sokszor karnyújtásnyira! (x)

A zöld tea rendszeres fogyasztása esetén bizonyított, hogy a koleszterin olyan kémiai változásokon megy át, ami végső soron fokozza a kiválasztását a szervezetből, így kevésbé tud lerakódni az erek falában.

Mozgássorok