Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

8 élelmiszer, amit mindenkinek ennie kellene negyven felett

kategória: Öregedés, Táplálkozás

Fiatalon még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, de negyven felett szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk. A kutatások azt mutatják, hogy harmincéves korunkra elkezd csökkenni a nyugalmi állapotban elégetett energia mennyisége, és ez attól kezdve évtizedenként további hét százalékkal csökken. Ha tehát ugyanannyit eszünk, mint huszonévesen, hízni kezdünk. A negyedik évtizedtől felfelé a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség kockázata is megnő; ha egészségtelen életet élünk, megemelkedik a koleszterinszintünk és a vérnyomásunk.

Vannak olyan élelmiszerek, amelyekkel felvehetjük ezek ellen a harcot. Íme, a lista azokról az ételekről, amelyek mindenki számára melegen ajánlottak negyvenen fölül.

Zab
A zab béta-glükánt tartalmaz, egy olyan oldható rostot, amely segít csökkenteni a káros LDL koleszterin szintjét. A kizárólag a zabban előforduló antioxidánsok, az avenanthranidok pedig az érelmeszesedéstől védenek, ami még a többi gabonafélénél is előnyösebbé teszi a zabot. A kutatók szerint mindössze napi 3 gramm zab elfogyasztásával 5-10 százalékkal csökkenthető a teljes koleszterinszint. Zabkásaként vagy nyersen, natúr joghurtba keverve is fogyaszthatjuk.

Meggy
Az antocianin nevű antioxidánsban gazdag meggy számos, a középkorúak körében gyakori rendellenesség ellen jó, a köszvényt és az ízületi gyulladást is beleértve. Fogyasszunk heti három-négy alkalommal egy tucat meggyet, vagy igyunk egy pohár cukrozatlan levet ugyanilyen gyakorisággal. Friss joghurt vagy magvak fogyasztásával segíthetjük a jótékony vitaminok felszívódását.

Mandula
Az ízletes rágcsálnivaló előnyei a vércukorszint javításától egészen a koleszterinszint csökkentéséig terjednek. Fogyasztása sótlanul ajánlott, mert a túl sok só megnövelheti a vérnyomást.

Olajos hal
A halakban lévő omega-3 zsírsavak csökkentik a pulzusszámot és a vérnyomást, és a szívritmuszavar kockázatát is mérséklik. A legjobb omega-3 zsírsavforrások: a lazac, a makréla, a tonhal, a szardínia és a hering. Mivel az omega-3 zsírsavak érzékenyek a magas hőmérsékletre, elkészítésük alacsony hőfokon vagy párolással ajánlott.

Szója
A szójababban található izoflavonok a koleszterinszint csökkentésével, a változókoron átesett nők csontsűrűségének növelésével és a férfiak termékenységének javításával hozhatók összefüggésbe. Különösen a friss, egész szójabab fogyasztása ajánlott, de bármilyen formában beilleszthetjük étrendünkbe hetente két-három alkalommal. Mivel a szója befolyásolhatja a hormonok szintjét, túlzott fogyasztása a változókor előtt álló nők számára különösen nem ajánlott. Férfiakban az izoflavonok enyhe hatást gyakorolhatnak a tesztoszteronra.

Paradicsom
A paradicsom nagy mennyiséget tartalmaz a likopin nevű antioxidánsból. Bizonyos fokú védelmet nyújt a daganatos sejtek kialakulása és terjedése ellen, ezen kívül az artériákat is óvja az érelmeszesedéstől. Mivel szervezetünk úgy tudja a legkönnyebben felszívni a likopint, az antioxidáns maximális kihasználásához fogyasszuk a paradicsomot valamilyen főtt formájában (lé, püré vagy szósz).

Teljes tej
A normális zsírtartalmú, úgynevezett teljes tej különösen ötven év felett segít az öregedéssel járó izomtömeg-csökkenés megfékezésében. A tej kiváló kalciumforrás is, ezért a magas kalciumtartalmú zöldségek, diófélék és magvak fogyasztásával párosítva fedezheti a napi kalciumszükségletet.

Csirkehús
Nagyszerű fehérjeforrás: egy 200 grammos nyúzott csirkemelldarab 60 gramm fehérjét tartalmaz. Elkészítésekor érdemes eltávolítani a magas zsírtartalmú bőrt (a csirkemell bőrrel együtt 17 százalék zsírtartalmú, bőr nélkül pedig csak 2 százalék). A comb ezzel szemben még bőr nélkül is hat százalék zsírt tartalmaz.

2012.11.08 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Felfekvés

A felfekvés (latinul: decubitus) igen nagy fájdalommal járó szövetkárosodás, amely jellemzően hosszasan ágyban fekvő, keveset vagy alig mozgó betegeknél alakul ki. Hogyan előzhető meg és mit tehetünk, ha már kialakult?

tovább


Szponzorált hirdetések