Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Magas GI, nagyobb fenyegetettség?

kategória: Diabétesz, Táplálkozás

Az alacsony rosttartalmú és a feldolgozott élelmiszerek hirtelen vércukorszint-emelkedést eredményeznek, így akik sokat fogyasztanak belőlük, magasabb diabétesz-kockázattal számolhatnak - írja egy friss tanulmány. "A vércukorszint emelkedésével és a hasnyálmirigy inzulintermelésének állandó ösztönzésével jelentősen megnő a cukorbetegség kialakulásának veszélye, főleg azoknál, akik napról napra, étkezésről étkezésre ilyesmit esznek" - mondta dr. David Ludwig, a Bostoni Gyermekkórház obezitológusa, aki független szakértőként alkotott véleményt az új tudományos eredményről.

Az értekezéshez 24 olyan tanulmányt elemeztek a kutatók, amelyek 1997 óta jelentek meg, és összesen 125 ezer felnőtt étrendjét kísérték figyelemmel. Az adatok alapján megerősíthető a cukorbetegség kockázata és a magas glikémiás indexű táplálékok - úgymint a fehér kenyér és a burgonya - közötti összefüggés. Az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban közzétett tanulmány a Kalifornia és az Oxford Egyetem kutatóinak közös munkája nyomán megállapítja, hogy a vizsgált személyek naponta átlagosan 139 gramm cukrot vittek be a szervezetükbe. Az egyesült államokbeli Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ (CDC) adatai alapján az ország lakóinak 8 százaléka küzd diabétesszel. Tízből kilenc esetben 2-es típusú változatról van szó, melynek nyomán a test képtelen a vércukorszintet szabályozó inzulin hormon termelésére, illetve hasznosítására.


Az elemzés nem tér ki arra, hogy a megfigyelt személyek közül hánynál alakult ki cukorbetegség, de minden extra 2000 kilojoule-onként (azaz 478 kilokalóriánként) bevitt 100 gramm cukor 45 százalékkal növeli a 2-es típusú diabétesz kialakulásának esélyét. "Nagyon könnyű túllépni ezt a 100 grammot, főleg, ha nem figyelünk oda az étrendünk összetevőire" - magyarázta Heidi Silver, a Vanderbilt Egyetemi Orvosi Központ dietetikusa.

Az alacsony glikémiás indexű ételek közé tartoznak a halak, a húsok, a magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek, a magvak, a sajtok és egyéb tejtermékek, a barna rizs, illetve a többi finomítatlan gabonaféle. A glikémiás terhelést a grammokban mért szénhidráttartalom és az adott fogáshoz társítható glikémiás index szorzataként lehet kiszámolni - utóbbi számos internetes adatbázisban elérhető.

A kutatók szerint közegészségügyi kérdés, hogy a lakosság minél jobban megértse a magas glikémiás terhelést jelentő étrend veszélyeit, illetve tisztában legyen a csökkentés lehetőségeivel. Egy nagyon érett banán például sokkal több cukrot tartalmaz, mint a még zöld. Az édesburgonya pedig nyersen sokkal egészségesebb, mint sütve. Valóságos információs és tévhitdzsungel uralkodik a témában - fogalmazott Kari Kooi klinikai táplálkozástudományi szakértő. "Például az előrecsomagolt energiaszeletek rosttartalma nem ugyanazt a tápanyagot tartalmazza, mint a gyümölcsök és a zöldségek természetes rostjai. Ez megtévesztő lehet a fogyasztókra nézve, akik azt hihetik, hogy minden rostforrás egyformán alacsony glikémiás indexű..."

Animáció: HáziPatika.com

2013.02.24 00:02:00

forrás: Medipress


Tippek:

A vashiány ellensúlyozására együnk sok száraz lencsét, babot, borsót, zabpelyhet, sovány marhahúst, teljes kiőrlésű lisztből készült és rozskenyeret, véres hurkát.


Szponzorált hirdetések