A párválasztás továbbra is megoldatlan titkai

kategória: Genetika, Gondolta volna?, Szexológia

A férfiak kevésbé, a nők inkább válogatósak, ha a párválasztásról van szó - derült ki a Kalifornia Egyetem (Los Angeles, UCLA) biológusainak tanulmányából. Még 1948-ban Angus John Bateman angol genetikus publikált egy tanulmányt, amelyben leírta, hogy a hím muslicák evolúciós előnyhöz jutnak azáltal, hogy több párjuk is lehet, szemben a nőstényekkel. Bár Bateman elmélete évtizedek óta alapvetően befolyásolta az evolúciós biológia területét, 1948 óta senki sem ismételte meg a történelmi kísérletét. Nemrég azonban a UCLA tudósai azonos módszerekkel elvégezték az angol genetikus kísérletét és meglepő eredményre jutottak.

"Bateman 1948-as tanulmánya a legtöbbet idézett tudományos írás a szexuális szelekció témakörében, mert arra következtethetünk belőle, hogyan befolyásolja a fittség a társak számát a hímek és a nőstények esetében" - fűzte hozzá Patricia Adair Gowaty, a mostani kutatás vezetője. Bateman az eredeti kísérlet során muslicák párválasztását és szaporodását figyelte meg. Többszörösen összetett, izolált populációkat hozott létre öt hím vagy öt nőstény, vagy mindkét nemből három egyed kiválasztásával. Ezután megfigyelte, hogyan szaporodnak, illetve milyen utódokat hoznak létre. Bateman megfigyelése szerint a nőstény rovarok csupán néhány hímmel párosodtak, míg a hímek több nősténnyel. Azt is leírta, hogy a hímeknek emiatt több utódjuk is lett, mint a szűzies nőstényeknek.

Manapság azonban a modern genetikai vizsgálatokkal megbízhatóbban meg lehet állapítani, hogy melyik utód melyik egyedhez tartozik, Bateman idejében erre nem volt lehetőség. Ráadásul nem is követte nyomon a muslicák életét kellő ideig. A megismételt kísérletből kiderült, hogy az utódok mutációja nagyon eltérő lehet. Néhány egyed szárnya például göndör, sűrű sörtéjű lett, míg más muslicákénak a mérete csökkent és keskeny résekkel tagolt lett. Gowaty szerint ezen a ponton nagy hibát követett el az angol genetikus, hiszen ha mindkét szülő mutáns, akkor az utód 50-50 százalékban örökölheti mindkét elváltozást. Ezáltal romlanak a párválasztási esélyei, sőt az sem valószínű, hogy megéli a felnőttkort.

A kutatás eredményei bővebben a Proceedings of the National Academy of Sciences oldalán olvashatók.

2012.07.12 00:02:00