Nanotechnológiával a gyógyszereknek ellenálló baktériumok ellen

kategória: Gyógyszerészet, Új termékek, szolgáltatások

Olyan nanorészecskéket állítottak elő az IBM kutatói, melyek laboratóriumi kísérletekben sikeresen vették fel a harcot az antibiotikum-rezisztens baktériumokkal. A Nature Chemistry című tudományos folyóiratban ismertetett nanorészecske úgy célozza meg és pusztítja el a veszélyes baktériumokat, hogy nem árt az egészséges sejteknek. Ráadásul biológiailag lebomló polimerből készül.

Az új technológia alapvetően új megközelítést kínál az egyre növekvő közegészségügyi probléma, az antibiotikum-rezisztens baktériumok terjedésével szemben. James Hedrick kutatásvezető elmagyarázta, hogy az emberi hajszálnál ötvenezerszer kisebb átmérőjű nanorészecske elektromos töltése miatt a baktériumok ellentétes előjelűen töltött membránjának felületéhez kötődik, majd lyukat üt rajta, melyen keresztül "kiüríti" a kórokozót. Mivel így a fertőzött sejtek elpusztulnak, a kutatók reményei szerint a baktériumok képtelenné válnak arra, hogy rezisztenciát alakítsanak ki a bevitt gyógyszerrel szemben. Mario Raviglione, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértője szerint az új technológia "olyan, mint egy rakéta a sejt ellen".

Számos baktériumellenes szert fejlesztettek már ki a tudósok, amióta 1928-ban Alexander Fleming felfedezte az első antibiotikumot, a penicillint. Csakhogy a kórokozók rövidebb-hosszabb idő alatt rezisztenciát alakítanak ki magukban a gyógyszerekkel szemben. Az új antibiotikumokat kereső kutatók több évtizede "versenyt futnak" a gyorsan mutálódó baktériumokkal.

2011.04.13 00:02:00

Témakör: Egészség

"Hoztam egy kis leveskét" - avagy hozzátartozók a kórházban

Ha valakink kórházba kerül, természetesen mindent megtennénk, hogy mihamarabb felgyógyuljon. Látogatjuk, etetjük-itatjuk, szórakoztatni igyekszünk. De vajon mivel teszünk jót, és mi az, ami zavarhatja őt? Hogyan tudjuk valóban segíteni betegeünket?