Molekuláris fénykép egy baktérium fehérjéről

kategória: Fertőző betegségek, Gondolta volna?, Gyógyszerészet

Amerikai és brit kutatók először kapták lencsevégre olyan fehérjéket, amint transzlokálódtak (áthelyeződtek) a baktérium külső sejthártyáján.
Ez a molekuláris pillanatfelvétel segíti a kutatókat a sejthártyán keresztüli fehérje szállító folyamat tanulmányozásában. A jelenség segítségével a baktériumok fertőzőképességéért felelős virulens faktorok működése is megismerhetővé válhat. David G. Thanassinak, valamint társkutatóknak a Stony Brook Egyetemről, a Brookhaven Nemzeti Laboratóriumból, a Washington Egyetemről, a Londoni Egyetemről sikerült először megörökíteni a pillanatot, amint fehérjék transzlokálódnak a baktérium sejthártyáján.

A kutatók úgynevezett röntgen krisztallográfiát használtak a "kapuőrnek" keresztelt fehérje szerkezetének meghatározásához.

A kapuőr (usher) molekula kristályszerkezetének analízisén kívül a kutatók elektronmikroszkópos felvételeket is készítettek. A felfedezés - és más előzetes megfigyelések - betekintést nyújtanak a Gram-negatív baktériumok sejthártyáján keresztüli virulens faktorok kiválasztásában.
"A készített molekuláris felvétellel új képet kapunk a baktérium által összegyűjtött virulens faktorokról" - mondja Dr. Thanassi, a Stony Brooke Egyetem Fertőző Betegségek Centrumából, aki a Molekuláris Genetikai és Mikrobiológiai Osztály docense. A felvétel ablakot nyit a sejthártyán keresztüli szekréció tanulmányozásához, valamint annak megértéséhez, hogy miként gyűjtik össze a kórokozó baktériumok a virulens faktoraikat a sejtfelszínen. Ez segítheti a virulens faktorok megcélzását, mely új megközelítést jelent az antibiotikumok számára."

A közlemény kísérő kommentárjában, a svéd Karolinska Egyetem Fertőző Betegségek Intézete kutatóinak megállapítása szerint "először láthatjuk a transzlokációs művelet részleteit kimagasló felbontóképességben".

2008.07.10 10:10:01

Témakör: Táplálkozás

Az alma jótékony hatásai

Egyik legismertebb gyümölcsünk, szerte a világon termesztik, fogyasztják a több ezer fajta valamelyikét. Az alma becsét, jó hírét, a gyógyító erejébe vetett ősi hitet jelzi az is, hogy több nép mitológiájában is szerepel.

A köröm megváltozása hiánybetegségre, esetleg súlyosabb betegségre utal. A feketés-barnás elszíneződés gombás fertőzés, a hosszanti árkok megjelenése reumás panaszokra utal. Érdemes tájékozódni jeleiről.