Molekulákkal megtisztíthatják az alzheimeres agyat?

kategória: Alzheimer-kór, Gyógyszerészet, Neurológia

Új molekuláris eszközt fejlesztettek ki a Michigani Egyetem kutatói, amellyel "megtisztíthatják" az agyat az Alzheimer-kór kapcsán kirakódó amiloid fehérjéktől - számol be a kutatásról a Science Daily tudományos hírportál .

A szellemi leépüléssel járó Alzheimer-kór jellemzője, hogy a béta-amiloid fehérje csomószerűen kirakódik az agyban. Ezek a plakkok a sejtek pusztulását okozzák, ami memóriavesztéshez és más mentális problémákhoz vezet.
A fehérje kirakódásáért felelős folyamatokat nem ismerik még teljesen a kutatók, ám azt feltételezik, hogy a réz- és a cinkionok is részt vesznek valamiképpen bennük. A Mi Hee Lim által vezetett kutatócsoport ezzel kapcsolatos eredményeit eredetileg az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben hozta nyilvánosságra.

Lim és munkatársai olyan molekuláris eszközöket fejlesztettek ki, amelyek kétféle funkciónak képesek eleget tenni: meg lehet velük "fogni" a fémionokat is, és a béta-amiloid fehérjékkel is kapcsolatba lépnek. Kísérleteikben megállapították, hogy ezek a molekulák szabályozni tudják az amiloidok kirakódását: egyrészt akadályozzák a csomók képződését, másrészt széttörik a már meglévőket.

TIPP

Szeretne többet tudni a témáról? Nézze meg az Alzheimer-korról szóló rovatunkat!

Mostani közleményükben a michigani kutatók már a vegyületek második nemzedékéről számolnak be, amelyek biológiai rendszerekben stabilabbak, mint a korábbiak. A molekulák egyikét Alzheimer-kóros páciensektől származó homogenizált agyszövetmintákon is tesztelték, és megállapították, hogy az segített a fehérjecsomókat kisebb darabokra oszlatni.
Lim úgy véli, hogy terápiás célokra is alkalmazható a kifejlesztett vegyület, mert képes átlépni az agy-vér gáton. A soron következő kutatási lépésekben még érzékenyebb módszerekkel tesztelik az új vegyületek diagnosztikus és terápiás tulajdonságait.

Animáció: HáziPatika.com

2010.12.27 00:02:00

Egészségtelen csak egy kávéval kezdeni a napot. Serkenti a gyomorsav termelését, károsítja a gyomrot, hosszabb távon akár gyomorfekélyhez is vezethet. Legalább tejet öntsünk hozzá.