Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Nők, férfiak, luxusholmik

kategória: Pszichológia

A nők sokszor exkluzív táskák és egyedi cipők vásárlásával növelik önbizalmukat és fejezik ki stílusukat, valamint társadalmi helyzetüket. A Minnesota Egyetem legújabb kutatási eredményei szerint azonban azért is halmozzák fel a különböző luxuscikkeket, mert ezzel remélik megelőzni, hogy riválisaik elszeressék a partnerüket. Vladas Griskevicius és Yajin Wang egy öt kísérletből álló kísérletsorozatot végzett el 649, különböző korú nő részvételével, amelynek során felfedezték, hogy a nők gyakran jelzésértékkel használják a luxuscikkeket, ezzel próbálnak üzenni a szerelmi kapcsolataikat veszélyeztető riválisaiknak.

"Elsőre talán ésszerűtlennek tűnhet, hogy az amerikaiak évente 250 milliárd dollárt költenek luxuscikkekre, a nők esetében azonban az, hogy évente három új táskát vásárolnak, bizonyos esetben nagyon is tudatos módja lehet a szerelmi kapcsolatuk megóvásának" - állítja Vladas Griskevicius, a "The Rational Animal: How Evolution Made Us Smarter Than We Think" (A racionális állat: hogyan tett bennünket az evolúció okosabbá, mint gondoljuk) című könyv társszerzője. "Amikor egy nő a vetélytársak előtt a legújabb egyedi ruháiban vonul fel, az olyan, mintha azt üzenné nekik: el a kezekkel."

Griskevicius és Wang először azt vizsgálta meg, milyen következtetéseket vonnak le a nők más nők partnereiről, az alapján, hogy a hölgyek milyen luxustárgyak birtokában vannak. "Kiderült, hogy a luxuscikkeket és jól ismert luxusmárkákat viselő hölgyek partnereit általában elkötelezettnek és hűségesnek tartják a nők, emiatt kevésbé hajlamosak a velük való flörtölésre - mondta Yajin Wang. - Függetlenül attól, hogy ki vásárolta az adott luxuscikket, a külső szemlélők számára ez annak a jele, hogy a partner odavan az adott nőért, így az nem préda."

Egy másik kísérletben Griskevicius és Wang féltékennyé tette a résztvevőket azzal, hogy megkérték őket, képzeljék el, amint egy másik nő flörtöl a szerelmükkel. Röviddel ezután a nőknek egy, a kísérlethez látszólag nem kapcsolódó feladatot kellett teljesíteniük, aminek során luxusmárkák logóit kellett egy táskára rajzolni. Az eredmények szerint a féltékeny nők minden esetben kétszer akkora márkajelzést rajzoltak a táskára, mint azok, akik más lelkiállapotban voltak. Szintén egy másik kísérletből derült ki, hogy a szerelmi kapcsolatuk féltéséből kifolyólag a nők nemcsak, hogy több luxuscikkeket akartak vásárolni, de 32 százalékkal többet voltak hajlandóak feláldozni saját pénzükből annak érdekében, hogy egy valódi luxusbevásárlást nyerjenek.

A mostani kutatás egyértelműen bizonyította, hogy a luxustermékek milyen fontos szerepet töltenek be a szerelmi kapcsolatokban, a férfiak és a nők azonban más és más okból fordulnak hozzájuk. Vladas Griskevicius szerint a férfiak főként azért keresik a drága holmikat, hogy kívánatossá tegyék magukat a nők szemében, a nők pedig azért, hogy elvegyék vetélytársaik kedvét a flörtöléstől. "Az a tény, hogy a nők főleg azért vásárolnak luxuscikkeket, hogy más nőket lenyűgözzenek vele, segíthet megmagyarázni miért esik nehezére a férfiaknak megkülönböztetni egymástól az ötven dolláros és az ötezer dolláros táskákat - mondta a kutató. - A női luxustermékek ugyanis azért vannak, hogy a hölgyeket nyűgözzék le, nem pedig a férfiakat."

A kutatás során az is kiderült, hogy a féltékenység nemcsak a kapcsolatban élőkben ébreszt vágyat a luxuscikkek iránt, hanem az egyedülálló nőkben is. "A legtöbb egyedülálló nő vágyik a luxuscikkekre, méghozzá azért, hogy már előre elvegye a vetélytársak kedvét a jövendőbeli partner elhódításától - vélekedett Yajin Wang. - A tudatos fogyasztás nők esetében rendkívül erősen hat a női társadalomban elfoglalt pozícióra."

A kutatás részletes leírása hamarosan a Journal of Consumer Research című tudományos szaklapban lesz olvasható.

2013.08.08 00:02:00

forrás: Medipress



Szponzorált hirdetések