Pattanáskutatás - jó és rossz baktériumok

kategória: Bőrgyógyászat

Az aknét okozó baktériumok minden ember bőrén megtalálhatók, de az emberek egyötöde olyan szerencsés, hogy életében csupán néhány alkalommal alakul ki pattanás a bőrén. Ugyan miért? A Los Angeles-i Kalifornia Egyetem, a St. Louis-i Washington Egyetem és a Los Angeles-i Biomedikai Kutatóintézet közös kutatásából kiderült, hogy az akne baktériumok között vannak pattanást okozó "rossz", illetve bőrvédő hatású "jó" törzsek. A Journal of Investigative Dermatology legutóbbi számában megjelent eredmények új terápiák dömpingjét eredményezhetik a bőrbetegség megelőzésében és kezelésében.

A kutatók a pórusok mélyén meghúzódó Propionibacterium acnes baktériumot vizsgálták. Amikor a baktériumok kiváltják az immunrendszer válaszát, megjelennek a gyulladt, duzzadt pattanások. A szakértők 49 pattanásos, és 52 egészséges bőrű önkéntes arcáról vettek mintát pórustisztító csíkkal a Propionibacterium acnes baktériumokból. Miután kivonták a mikrobiális DNS-t a csíkokról, a laboratóriumban megvizsgáltak egy genetikai markert, hogy azonosítani lehessen a baktériumtörzseket az egyes résztvevők pórusaiban, és feljegyezték, kiknek voltak pattanásaik. Ezután a szakértők a csíkokról származó baktériumok kitenyésztésével több mint ezer törzset izoláltak. A Washington Egyetem kutatói a P. acnes törzsek közül hatvanhatot szekvenáltak, így a Kalifornia Egyetem kutatói be tudták határolni azokat a géneket, amelyek az egyes törzsekre jellemzők.

"Nagyon meglepődtünk, amikor kiderült, hogy a beteg bőrről és az egészséges bőrről származó baktériumtörzsek jelentősen eltértek egymástól - számolt be a tanulmány társszerzője, dr. Noah Craft. - A P. acnes két olyan egyedi törzse tűnt fel minden ötödik pattanásos bőrű alanyon, amelyek csak ritkán voltak jelen az egészséges bőrűeken. Még izgalmasabb felfedezés volt azonban az, hogy a P. acnes egy harmadik törzse gyakori az egészséges bőrön, ugyanakkor csak ritkán van jelen a pattanásos bőrön."

A kutatók azt gyanítják, hogy ez a törzs olyan természetes védelmi mechanizmusokkal rendelkezik, amelyek lehetővé teszik számára a támadók felismerését, hogy még a bakteriális sejt fertőződése előtt elpusztíthassa azokat. A felfedezés alapján a szakértők azt remélik, hogy a jótékony baktériumtörzs mennyiségének valamilyen egyszerű krém segítségével történő növelésével hatékonyan lehet majd kezelni a pattanásos bőrt.

Animáció: HáziPatika.com