Magukat gyógyítják az állatok

kategória: Gyógyszerészet

Lényegesen elterjedtebbek az öngyógyítás különböző formái az állatok körében, mint korábban gondolták - állítja Mark Hunter, a Michigani Egyetem ökológusa: részben ösztönös, részben tanult módon kezelik az őket megtámadó nyavalyákat. A csimpánzokról évtizedek óta tudják, hogy betegség esetén gyógyító hatású növényeket gyűjtenek, miként régóta ismerik a hangyák és a méhek öngyógyító praktikáját is: tűlevelű fák baktériumpusztító gyantájával bélelik ki fészküket. A kutató vezetésével végzett vizsgálatok kiderítették, hogy az "állati gyógyszerészek" listája sokkal hosszabb, mint eddig feltételezték, ráadásul ténykedésük hatással van mind az ökológiai rendszerekre, mind a gazdaállatok, illetve az élősködők evolúciójára.

A ScienceDaily tudományos portál által ismertetett tanulmányban a tudós hangsúlyozta, az állatok öngyógyító gyakorlatának megfigyelése az emberi betegségek elleni új szerek felfedezéséhez vezethet, mivel a növények jelenthetik a jövőbeli gyógyszerek ígéretes forrását. "Ha állatokat látunk a természetben keresgélni, felmerülhet a kérdés, vajon éppen a zöldségesnél vagy pedig patikában járnak - érzékeltette Hunter. - Nagyon sokat tanulhatunk tőlük a paraziták elleni módszerekről pusztán azzal, hogy figyeljük őket."

Az ökológus utalt egy korábban közzétett tanulmányra, amely szerint verebek és pintyek a magas nikotintartalmú cigarettacsikkek segítségével atkamentesítik fészküket. A pompás királylepke pedig az élősködőit taszító tejelőcserjére rakja le petéit, hogy védje utódait a parazitáktól. "Talán az okozta nekünk a legnagyobb meglepetést, hogy egyes állatok, köztük a gyümölcslégy vagy a lepke, olyan táplálékot keresnek utódaiknak, amelyik a minimálisra szoríthatja a fertőzések káros hatását a következő nemzedékekre" - mondta el az ökológus.

Meggyőződése, hogy az állatok öngyógyító tevékenysége jelentős mértékben befolyásolja az ökológiai rendszerek alakulását. Példaként említette, hogy a paraziták elleni védekezés fékezi az élősködők terjeszkedését és fertőzőképességét, ez viszont egyes fajok hirtelen elszaporodását válthatja ki. De az öngyógyítás hosszú távon az állatok immunrendszerében is változásokat idézhet elő. A méhek genomjának vizsgálatakor kiderült, hogy sok olyan immunrendszeri gén hiányzik örökítőanyagukból, amely más rovaroknál megtalálható. A tudósok nem zárják ki, hogy evolúciós módosulás eredményeként a méhek immunrendszere csökevényesebbé vált a baktériumölő gyanta használata miatt.

Mark Hunter szerint a témakör tüzetesebb tanulmányozása az emberi élelmiszer-termelés tervezésében is szerepet játszhat. Elképzelhetőnek tartja, hogy súlyosbodhatnak a mezőgazdasági organizmusokat pusztító járványok, ha megzavarják vagy csorbítják az állatok öngyógyító képességeit.

2013.04.17 00:02:00

VitaminABC

Ellenőrizze rendszeresen vérnyomását, mert a magas vérnyomás a látást is veszélyeztetheti.