Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Kevesebb cukor, kevesebb kiló

kategória: Elhízás

A cukorbevitel csökkentésével kismértékű, ám mégis jelentős hatást gyakorolhatnak testsúlyukra a felnőttek - egy nemrégiben közzétett tanulmány szerint. Noha átlagosan csupán 0,8 kilogrammnyi testsúlycsökkenésről van szó, a szakemberek úgy vélik, ha a teljes energia-bevitelünknek csupán kevesebb, mint tíz százalékát tenné ki a cukor az étrendünkben, azzal elejét lehetne venni a már világméretet öltött elhízásnak.

A túlzott cukorbevitel az elhízás mellett számos krónikus betegség okozója is lehet. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása alapján ezért nem tanácsos, hogy a teljes energia-bevitel tíz százalékánál nagyobb részt tegyen ki étrendünkben a cukor.

Az új-zélandi Otago Egyetem és a Riddet Intézet munkatársai 71 korábbi tanulmányt néztek át, hogy kiderítsék milyen összefüggés mutatható ki a cukorbevitel mértéke és a testsúly között. Cukornak számít minden hozzáadott cukor, ami például a pékárukban vagy egyéb élelmiszerekben található, illetve azok a természetesen előforduló cukrok is, melyek a mézben vagy gyümölcslevekben vannak. A tanulmányokból az derült ki, hogy ezeknek a cukroknak a csökkentése az étrendben, átlagosan 0,8 kg fogyást eredményezett a 8 hónapon át tartó vizsgálat ideje alatt, míg a cukorbevitel emelése 0,75 kg hízást okozott. Mindennek hátterében minden bizonnyal a megváltozott energia-bevitel áll, mivel ha a cukrot más szénhidráttal helyettesítették, az nem okozott semmilyen változást a testsúlyban.

A szerzők úgy vélik, figyelembe véve az elhízás számos egyéb okát, nem annyira meglepő, hogy a cukorbevitel hatása ilyen kismértékűnek mutatkozik csupán, ezzel együtt mégsem tűnik értelmetlen tanácsnak, hogy a fogyni vágyók csökkentsék a cukorfogyasztást, mivel - hasonlóan a finomított szénhidrátokhoz - ez is okozhat elhízást.

A tanulmány szerzői mindenképpen elsődleges fontosságúnak tartják a cukros italok fogyasztásának csökkentését, valamint az ilyen italokra kivetett adó növelését, és reklámozásuk korlátozását. Emellett fontos lenne különféle, táplálkozással kapcsolatos oktatóprogramokat szervezni, különös tekintettel az alacsony jövedelmű családokra, valamint az iskolai és munkahelyi étkeztetés is megreformálásra szorulna.

2013.01.28 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Lélek

A szex és az idősödő lélek

Az életciklus változásainak megfelelően a házasság is többszakaszos lesz, és jellege minden szakaszban különbözik. Az időskori házastársi kapcsolatokban előtérbe kerül a lelki szükségletek kielégítésének kölcsönös elősegítése.

tovább

Tippek:

A kedvenc cipőt is érdemes csak másnaponként hordani, hogy ki tudjon szellőzni. Az alumínium-vegyületeket tartalmazó lábdezodorok hatását fokozza, ha éjszakára fújjuk be vele a bőrt.


Szponzorált hirdetések