Életmentő mikroorganizmusok: bennünk élnek

kategória: Táplálkozás

Sejtjeink többsége nem emberi sejt. Csak az emésztőszervrendszer körülbelül 100 milliárd mikroba él, körülbelül tízszerese a fő szervekben található sejteknek. Életben maradásunk függ attól a jótékony mikrobatömegtől, amely megóv bennünket a kórokozóktól, a tápanyag lebontásával energiát szabadít fel, és vitaminokat termel.

A Flamand Biotechnológiai Intézet kutatói Jeroen Raes professzor vezetésével felfedezték, hogy minden ember bélrendszerében három alapvető mikroba-ökoszisztéma valamelyike él. Az ökoszisztéma típusa azonban nem függ az adott személy rasszától, szülőhazájától vagy étrendjétől. A három enterotípus: a bakteroid, a prevotella és a ruminococcus.

Ez a felfedezés nagy érdeklődést váltott ki, mert megmagyarázhatja, miért más és más az emberekben a táplálék emésztési képessége. A Washington Orvostudományi Egyetem kutatói Jeffrey Gordon vezetésével néhány évvel ezelőtt kimutatták, hogy az elhízott személyek bélrendszere a soványakétól némileg eltérő mikrobaösszetételt tartalmaz. A Flamand Intézet kutatása hasonló összefüggést talált az elhízás és a táplálékból gyorsan energiát kivonó baktériumok sokasága között.

Jeremy Nicholson professzor, az Imperial College London szakértője azonban kétli, hogy e legújabb felfedezéseknek nagy biológiai jelentőségük lenne. Úgy véli azonban, hogy a jövőben lehetővé válhat az enterotípusok génmérnöki alakítása. Ez segíthet abban, hogy a fejlődő országok gyermekeinél megnövelhessék a szegényes étrendből kinyert kalóriák számát. Ez azonban nem könnyű, mivel az emberi bélrendszerben lévő körülbelül 1500 baktériumfaj ökológiájának kontrollált manipulálása nem egyszerű feladat.

2012.03.16 00:02:00

Témakör: Egészség

Felfekvés

A felfekvés (latinul: decubitus) igen nagy fájdalommal járó szövetkárosodás, amely jellemzően hosszasan ágyban fekvő, keveset vagy alig mozgó betegeknél alakul ki. Hogyan előzhető meg és mit tehetünk, ha már kialakult?