Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Ízületi kopás - a fiatalok betegsége is?

kategória: Reumatológiai problémák, Sport, sport-egészségügy

A fiatalkorban végzett intenzív sport ízületi kopáshoz vezethet, mondják a szakértők.
Az artrózisról (ízületi porckopás) sokáig azt hitték, hogy csak az idősebb korosztályt érinti. Az artrózis az ízületi porcok állapotromlásának fájdalmas eredménye. Ez a porcréteg "párnaként" működik az egymással találkozó csontfelszínek között. Ha elvékonyodik, a csontok dörzsölik az ízületek szélét, ami fájdalommal, gyulladásos duzzanattal, és merevséggel járhat. "Ha elég sokáig élünk, az ízületi kopás ugyanolyan biztos, mint a halál és az adó" - mondja Dr. Todd Stitik, a New Jersey Orvostudományi Egyetem fizikoterápiás és rehabilitációs tanszékének professzora.

Manapság az orvosok egyre több fiatalnál állapítanak meg ízületi kopást, főleg a térdízületeknél. A kutatók ennek okait keresték. A legtöbb tanulmány a korai térdízületi kopást olyan súlyos térdsérülésekkel hozza kapcsolatba, mint például a keresztszalag szakadás. Az egyik tanulmány szerint nagyobb ütődés következtében kialakuló szalag szakadás a térdben elpusztítja a környező porcsejtjeit.

"Ha a porc megsérül, akkor a porcréteg elvékonyodik, és kevésbé lesz tartós az idő folyamán" - magyarázza a tanulmány szerzője, Dr. Constance R. Chu, a Pittsburghi Egyetem ortopédsebész professzora, és az egyetem Porcregeneráló Központjának vezetője. "Olyan sérüléseket vizsgáltunk, ami bár nem okozott porctörést, mégis úgy gondolom, hogy ennek következménye a korai porckopás." 

Egy ilyen sérülés esetén a porcsejtek károsodása egy hagyományos MRI felvételen nem lesz látható. A doktornő szerint viszont azok felénél, akik keresztszalag szakadást szenvednek, 5-10 éven belül artrózis alakulhat ki.  E felfedezés az American Journal of Sports Medicine decemberi számában jelent meg.  A legtöbb ízületi kopás valamilyen sportbaleset eredménye. A fiatalok általában keményebben űzik a sportokat, és nem védik megfelelően az ízületeiket. 

Egy másik tanulmány szerint (ami 2009-ben az Észak- Amerikai Radiológiai Egyesület éves találkozóján került a nyilvánosság elé) azok, akik versenyszerűen sportolnak, folyamatosan szenvednek komoly térdsérüléseket, folyadék-felgyülemlést a csontvelőben, valamint ínszalag- és porcsérüléseket. A kutatók szerint az ilyen jellegű sérülések drasztikusan megnövelik az artrózis kialakulásának kockázatát. Dr. Stitik egyik főiskolás páciensét hozta fel példának, aki húszas éveinek elején olyan guggolásból felugrásos gyakorlatot végzett, ráadásul helytelenül, ami nagyon megerőltető a térdnek.

"Az MRI vizsgálat artrózist mutatott ki a térdkalács alatt. A hölgy helytelenül végezte a gyakorlatot, és túlzásba is vitte" - meséli Stitik. Dr. Chu azonban azt gyanítja, hogy a korai ízületi kopás elterjedése az "elhízási járvánnyal" hozható összefüggésbe: "Ha valaki túlsúlyos, vagy elhízott, az elvékonyodott porcszövetre jelentős teher nehezedik, és nagy valószínűséggel ez az oka az artrózis kialakulásának." 

Aki térdsérülést szenved, annak nagyon kell ügyelnie a teljes felgyógyulásra, ha el akarja kerülni az artrózis kialakulását. "Adjunk időt az ízületek gyógyulásának" - figyelmeztet a doktornő. "Pontosan nem tudjuk, hogy ez mennyi időt jelent, de addig mindenképpen pihentessük, amíg a fájdalom és a duzzanat elmúlik. Majd folyamatosan szoktassuk vissza térdünket a mozgáshoz." 

Aki aktívan sportol a comb és láb izmainak erősítésével megvédheti térdét a sérülésektől, mivel ezek az izmok keresztirányú támaszt nyújtanak a térdízületeknek. Vigyázni kell viszont a hirtelen mozdulatokkal, és meg kell szabadulni a felesleges kilóktól. "Én mindig azt mondom a pácienseimnek, hogy ami jó a szívnek - a mozgás és az egészséges étkezés - az jó az ízületeknek is. A géneket nem tudjuk irányítani. Megfelelő életmóddal azonban, vigyázva az ízületi sérülésekkel, csökkenthető a korai artrózis kialakulásának esélye. Tegyünk meg mindent, hogy ne legyen nagyon fiatalon nagyon rossz térdünk" - figyelmeztet Dr. Chu.  

Animáció: HáziPatika.com

2010.06.21 00:02:00

forrás: Medipress


Tippek:

Bár még nem teljesen tisztázott a hatásmechanizmus, az azonban biztos, hogy a fokhagyma vérnyomáscsökkentő. A megfelelő hatáshoz azonban napi 2 nyers gerezdet kell elfogyasztani! Időnként megéri, de az orvosi kezelést nem helyettesíti!

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább


Szponzorált hirdetések