Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Fokról fokra alszunk csak el

kategória: Alvászavar, Neurológia

Még az idegtudományok szakértői sem  ismerik pontosan annak mechanizmusát, hogyan kerül át az agy az ébrenlét állapotából a tudattalan alvás állapotába. Az átmenet inkább fokozatos, nem hasonlít arra, amikor például lekapcsoljuk a villanyt.

A St. Louis-i Washington Egyetem idegtudósai, Linda Larson-Prior és munkatársai azt találták, hogy az alvást megelőző állapotban az agyhullámok alfa-aktivitást mutatnak. Ez az a szakasz, amikor az agy fokozatosan kikapcsolja a külvilágot. Ezután érkezünk el az alvás első fázisához, amely során az agyhullámok lelassulnak, és alfából átváltanak théta-aktivitásba, de rövid időszakokra még visszaválthatnak alfába. Ilyenkor rövid pillanatokra felrezzenünk, és úgy érzékeljük, hogy ébren vagyunk.

Scott Campbell, a Weill Cornell Egyetem Orvosi Kara Emberi Kronobiológiai Laboratóriumának igazgatója elmondta, hogy az egyes szakasz során felébresztett embereknek csupán tíz százaléka véli úgy, hogy már aludt. Olyan ez, mint amikor egy film közben elszendergünk, majd felriadunk. Mivel egyes jelenetekre még visszaemlékezünk - melyeket az alfa aktivitásba visszakerülve érzékeltünk -, könnyen azt hisszük, nem is aludtunk el.

A következő, második szakasz során az alfa-aktivitás megszűnik. Ezt a szakaszt valamennyi idegtudós alvásnak nevezi már, noha az ember még mindig nem érzékeli annak. Az ebből az állapotból felébresztettek negyven százaléka véli úgy, hogy nem aludt el.

Ezután jutunk el a hármas és négyes alvásszakaszba, ezt nevezik a szakemberek mélyalvásnak vagy delta-aktivitásnak. Az ebből a szakaszból felébresztetteknek már 90 százaléka úgy nyilatkozik, hogy aludt, vagyis itt már valóban megtörtént az átváltás. Ezután jutunk el az utolsó, ötödik szakaszba, amely a REM-alvás. Ebben a szakaszban jelennek meg az álmok is.

Az elalvás sokak számára jelent gondot, és többnyire minél jobban koncentrálunk arra, hogy elaludjunk, annál nehezebben megy. Az álmatlanságban szenvedők pedig már oly mértékben aggódnak amiatt, hogy esetleg nem tudnak elaludni, és másnap kimerültek lesznek, hogy végül ez akadályozza meg őket az elalvásban.

2012.04.11 00:02:00

forrás: Medipress


Tippek:

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!


Szponzorált hirdetések