Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Heti 12 perc edzés is jót tesz az egészségnek

kategória: Koleszterin, Sport, sport-egészségügy , Szív- és érrendszeri betegségek

Már heti 12 percnyi intenzív mozgás is elég ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, jó kondícióban - állítják norvég kutatók. A 12 perces kemény edzést még csak nem is egy szuszra, hanem három részre osztva javasolják. Holott az uralkodó nézet és egészségügyi javallat szerint hetente legalább 150 perc mérsékelt intenzitású vagy 20 perc nagyon intenzív mozgás szükséges az egészség megőrzéséhez.

A trondheimi Tudományos és Műszaki Egyetem kutatói 24 egészséges, bár túlsúlyos férfin teszteltek különféle edzésmódokat tíz héten át. Tizenkettővel hetente háromszor 16 perces erőteljes, de valamivel szolidabb edzéseket végeztettek, a másik tucattal csak négyperceseket. A végeredmény nem mutatott jelentős erőnléti különbséget a két csoport között, azaz a hetente összesen 48 percet edzők nem voltak fittebbek, mint a 12 percesek. Előbbiek oxigénfelvevő képessége 13 százalékkal javult, az utóbbiaké 12 százalékkal, a vérnyomás és a vércukor szintje átlagosan ugyanannyira csökkent mindkét csoport tagjainál. A koleszterin- és vérzsírszintet ugyanakkor a rövidebb, de valamivel intenzívebb edzések jobban csökkentették.

A norvég kutatók meglátása szerint az érrendszeri betegségek okozta idő előtti halálozás megelőzése az általánosan javasoltnál jóval rövidebb idejű, ám erőteljesebb edzéssel is lehetséges. Az alkalmanként 4 perces intenzív edzés a hétköznapi életben egyenértékű azzal, ha valaki egy lépcsőházban felgyalogol sietve a tizedik emeletre.

A norvég tanulmányt ismertető The Daily Telegraph című brit lap azonban arra figyelmeztet, hogy az orvosok szerint a nagyon intenzív edzés fokozhatja az agyvérzés és a szívinfarktus kockázatát az edzés alatt és közvetlenül utána, ezért inkább csak fiatalabbaknak javasolják, az idősebbek zömének nem.

2013.06.07 00:02:00

forrás: MTI



Szponzorált hirdetések