Az ember hatodik érzéke

kategória: Gondolta volna?

Érzékszerven kívüli észlelés vagy pókérzék néven már régóta ismerjük a jelenséget, a kutatóknak azonban most sikerült is bebizonyítaniuk, hogy az embernek valóban van hatodik érzéke: mégpedig a mágneses mező érzékelésére képes. A tesztek kimutatták, hogy valószínűleg az embernél is működik ugyanaz, a Föld mágneses mezejét észlelő belső érzékelés, amiről régóta tudtuk, hogy az állatokban megvan. Az emberi retinából vett egyik fehérje ecetmuslincákba való beültetését követően a rovarok úgy módosították repülési útvonalukat, mintha a szemük nem változott volna. Ez arra utal, hogy a "hatodik érzék" az emberekben is létezik, de valószínűleg nem is vagyunk tudatában.

Az állatok ezt az érzékelést használják a hosszú távú navigáció során, például a vándormadarak a vándorlás alatt. A Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmányban Steven Reppert, a Massachusetts Orvostudományi Egyetem neurobiológusa szerint az eredmény alapján valószínű, hogy ez a protein az emberekben is fontos szerepet játszik a mágneses mező érzékelésében.

Az 1970-es évek végén Klaus Schulten fizikus mutatta ki, hogy a madarak navigálás közben a szemükben lévő geomágneses érzékenységű biokémiai reakciókra hagyatkoznak. Ehhez a szemben lévő speciális sejtek a kriptokróm fehérjét használják. Reppert professzor kutatócsoportja most ecetmuslincák szemében a kriptokrómot emberire cserélte. A muslincák ez után is úgy reagáltak a mágneses mezőkre, mint korábban saját kriptokrómjuk segítségével.

2011.07.02 00:02:00

Ellenőrizze rendszeresen vérnyomását, mert a magas vérnyomás a látást is veszélyeztetheti.

Mozgássorok