Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Hat módszer a memóriafejlesztésre

kategória: Alzheimer-kór, Gondolta volna?, Neurológia

Az öregedéssel fokozatos romlásnak indul mind a hosszú-, mind a rövidtávú memória állapota. Ez ugyan teljesen természetes jelenség, de számos módszer létezik, melyek segítségével lelassítható, vagy akár meg is fordítható ez a folyamat.

Rozmaring aroma

A tudósok már korábban megállapították, hogy bizonyos aromák jótékony hatással lehetnek az emberek kognitív képességeire. Egy 2003-as tanulmány során a pszichológusok 144 önkéntes résztvevővel végeztettek el különböző, hosszútávú memóriát, dolgozó memóriát, figyelmet és reakcióidőt mérő teszteket. A résztvevők egy része illatmentes, egy része rozmaring aromájú, egy részük pedig levendula aromájú fülkében végezte el a kísérleteket. Az eredmények alapján a kutatók megállapították, hogy a rozmaring aromája jótékony módon befolyásolta a hosszú távú és a dolgozó memóriát, valamint a figyelmi képességet, míg a levendula illatanyaga kifejezetten rontotta a memóriatesztek átlageredményét.

Antioxidánsok

A tudósok egyetértenek abban, hogy az antioxidánsokban gazdag ételek, mint például a fekete áfonya, az alma, a banán, a sötétzöld zöldségek, a fokhagyma és a répa mind segíthetnek abban, hogy az öregedő agyszerkezet ellenére frissen tartsuk a memóriánkat. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek könnyen kapcsolódnak a szabad gyököknek nevezett véráramban keringő elektronokhoz, és semlegesítik azokat. Ezek a szabadgyökök az öregedés során elterjedhetnek a szervezetben, és roncsolhatják az agysejteket.

Rágógumi

Senki nem tudja igazán az okot, de a kutatások azt mutatják, hogy a rágógumi fejleszti a memóriát. Egy 2002-ben, az Egyesült Királyságban végzett kísérlet során egyértelműen kiderült, hogy a memóriateszteken sokkal jobban teljesítettek azok a résztvevők, akik rágóztak, mint azok, akiknek üres volt a szájuk a felmérés alatt.  

Játékok
Annak érdekében, hogy formában tudjuk tartani az agyunkat, időnként meg is kell dolgoztatnunk azt. Az agyat keményen megdolgoztató feladatok, mint például a sudoku, a keresztrejtvények, vagy a különféle logikai fejtörők bizonyítottan edzésben tartják a szinapszisokat.

Alvás

Az agyunk nem kapcsol ki éjszaka, hanem tovább dolgozik alvás közben is. Ilyenkor az agy "újrajátsza" a nap eseményeit és a tanultakat elraktározza a hosszú távú memóriában. Az alváshiány következtében az új emlékek összekuszálódnak vagy teljesen elvesznek, és képtelenség lesz azokat később előhívni, ezért a memória szempontjából rendkívül nagy jelentősége van a pihentető éjszakai alvásnak.

Mozgás

A fizikai munka nem csak az izmokra, de az agyunk szürkeállományára is jótékony hatással van. Korábbi kutatások szerint az agy hippokampusznak nevezett memóriaközpontja az öregedéssel zsugorodni kezd, de egy 2011-ben végzett tanulmány megállapította, hogy a rendszeres mozgást végző idősebb emberek esetében növekedésnek indult a hippokampusz térfogata.

2012.01.13 00:02:00

forrás: Medipress


50plusz.hu Fórum

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább


Szponzorált hirdetések