Génmódosított baktériumok védhetik a beleket

kategória: Gyomor- és bélproblémák

Francia kutatók laktobacilusokat módosítottak úgy, hogy azok termeljenek egy gyulladásos bélbetegségektől védő fehérjét: a felfedezés a krónikus gyulladásos bélbetegségek, például a Crohn-betegség legyőzésében segíthet. A Science Translational Medicine című szakfolyóiratban ismertetett tanulmányban a tejtermékekben található Lactococcus lacti és Lactobacillus casei baktériumokba vitték be az elafin nevű fehérjét kódoló gént.

A gyulladásos bélbetegségek hátterét még nem ismerik pontosan, vélhetően genetikai és környezeti hatások egyaránt közrejátszanak kialakulásukban. Az emésztőrendszer saját flórája, baktérium-összetétele vélhetően fontos szerepet játszik a gyulladás fellobbanásában, bár arról még keveset tudnak a szakemberek, hogy miként zajlik ez a folyamat.

A francia Inserm kutatói azért választották az elafint kísérleteikhez, mert e fehérje gyulladásgátló hatása már korábban ismert volt. Az elafin megtalálható az egészséges bélrendszerben, és megfigyelték, hogy eltűnik a krónikus bélgyulladással élők bélrendszeréből. A kutatók ezért feltételezték, hogy a kívülről bejuttatott elafin védő hatású lehet. A módosított, elafint termelő baktériumok egérkísérletekben valóban jelentős védelmet adtak a bélrendszernek, és enyhültek az állatok gyulladásos tünetei. A későbbiekben humán sejtkultúrában vizsgálva is hatásosnak bizonyult a módosított baktériumok által termelt elafin, mert csökkentette a gyulladásos jeleket.

A kutatók azt remélik, hogy a módosított baktériumok a későbbi humán klinikai próbákban is védőhatásúnak bizonyulnak, és a már ma is használt probiotikumokhoz hasonlóan adhatják majd gyulladásos bélbetegségben szenvedő embereknek. "Ezt a fajta biztonságos módszert hosszú távon is alkalmazhatnák a gyulladásos betegségek kezelésére" - idézte a kutatókat a Medical News Today.

2012.11.12 00:02:00