Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A dohányosokra hatnak az észérvek

kategória: Dohányzás, Pszichológia

A nikotinfüggők magatartás-változásért felelős agyi régiói az erős érvekkel alátámasztott dohányzásellenes reklámok hatására lépnek működésbe. A látványos szerkesztési elemek, a fények, a gyors jelenetváltások, a nagy hangerő és a váratlan képek nem váltottak ki ilyen erős hatást, ha gyenge érvekkel párosultak - mutatták ki a Pennsylvaniai Egyetem kutatói. A hatékony reklámok megtekintése után egy hónappal kevesebb nikotin volt jelen az érintettek vizeletében - olvasható a Journal of Neuroscience című szakfolyóirat online változatában közzétett tanulmányban.

A kutatást vezető dr. Daniel D. Langleben 71 olyan dohányzó személyt vont be a kísérletbe, akik nem kerestek lehetőséget a leszokásra. Képalkotó diagnosztikai vizsgálat (fMRI) segítségével kiderült, hogy az agy dorsomedialis praefrontalis kérgi régiója élénkebb aktivitást mutatott, ha a meggyőzésre irányuló kommunikáció erős érveket tartalmazott. "Két szemszögből vizsgáltuk a reklámokat: kíváncsiak voltunk a tartalom és a szerkezet hatására. Nem meggyőző hirdetés esetén nem számít a formátum, akkor sem, ha esetleg szenzációhajhász. A tartalom a hatékonyság kulcsa. Csak akkor érdemes szerkesztési fogásokat alkalmazni, ha megfelelő a mondanivaló" - összegezte dr. Langleben.


Az értekezés hozzájárulhat a dohányzás elleni közegészségügyi kampányok sikeréhez, meghatározva a kreatív folyamat alapjait. Egy 2009-ben készült tanulmányban dr. Langleben és kollégái megállapították, hogy az emberek könnyebben emlékeznek az egyszerű dohányzás elleni üzenetekre, mint a figyelemfelkeltő formában tolmácsoltakra. Kiderült, hogy e két típusú hirdetés különböző agyi régiókat hozott működésbe, ám akkor a magatartás-változás követése akkor nem volt a kísérlet része.

A mostani tanulmány az első, amely a kognitív, magatartástudományi és neurofizikai választ is hosszú távon nyomon követi a dohányzásellenes televíziós reklámok esetében. "Maga az érv fontosabb, mint annak audiovizuális megjelenítése. Ez a tény segíthet a reklámok tudományos tervezésében" - tette hozzá a szakértő.

Animáció: HáziPatika.com

2013.05.02 00:02:00

forrás: Medipress


Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább


Szponzorált hirdetések