Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Vegán étrend: divat veszélyekkel

kategória: Táplálkozás

A mindenféle állati eredetű táplálékot mellőző vegán étrend egyre jobban hódít. Legutóbb a korábban hamburger iránti rajongásáról és grillpartijairól híres amerikai exelnök, Bill Clinton jelentette be, hogy ezentúl ilyen életmódot kíván folytatni. "A jól felépített vegán étrend minden szükséges tápanyagot tartalmaz, emellett pedig számos betegség megelőzésére alkalmas" - vélekedett Vandana Sheth, a kaliforniai Rancho Palos Verdes dietetikus és táplálkozástudományi előadója, egyben az Amerikai Dietetikus Társaság szóvivője.

Sheth szerint a növényi étrendnek számos előnye van: csökkenti a koleszterinszintet, a vérnyomást, a rákos megbetegedések és a szívbetegségek kialakulásának valószínűségét, optimalizálja a testtömegindexet, valamint elkerülhetővé és jobban kezelhetővé teszi a cukorbetegséget. Éppen ezért mindenkinek, még a növésben lévő gyermekeknek, a várandós és szoptató anyáknak és az élsportolóknak is megfelelő.

Sokan aggódnak amiatt, hogy pusztán növényekkel nem lehet minden fontos tápanyagot a szervezetbe juttatni. Megfelelő odafigyeléssel, például a gabonabevitel növelésével még a hagyományosan állati eredetűnek tartott fehérjékkel sem lehet probléma Andrea Giancola, az Amerikai Dietetikus társaság másik szóvivője szerint. Olyan speciális "vegán fogásokkal", mint a szója vagy a quinoa megfelelő mennyiségű fehérjéhez juthatunk.

Mindkét szakember egyetértett abban, hogy a vegánoknak különösen oda kell figyelniük az emésztést szabályozó B12 vitamin és a csontok egészségéért felelős kalcium megfelelő mennyiségére, mivel az előbbi főleg a húsokban, míg az utóbbi a tejtermékekben található meg leginkább. Szerintük ezeket a gabonafélékből, valamint a vitaminokkal dúsított szója- és rizstejből lehet fedezni. Ugyanezekből, valamint a zöld leveles ételekből és száraz hüvelyesekből megoldható a szükséges vasbevitel is.

A legnagyobb problémát a kognitív funkciók és az érrendszer egészségét fenntartó omega-3 zsírsavak bevitele jelenti. Ez az anyag főleg a lazachoz hasonló zsíros halakban található, azok fogyasztása pedig tiltólistás a vegán étrend követői számára. Igaz ugyan, hogy a lenmag, a szójabab, a tökmag és a mogyoró is tartalmaz omega-3 zsírsavat, de nem ugyanabban a formában, mint a hal. A kutatók figyelmeztettek, hogy számos előnye mellett a vegán étrend is lehet egészségtelen, ezért fokozottan fontos úgy megtervezni, hogy minden tápanyag szerepeljen benne.

2012.01.06 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Vastag- és végbélrák

A vastagbélrákban szenvedő betegek száma az utóbbi évtizedekben három-négyszeresére emelkedett. Ma a tüdőrák után a második leggyakoribb rosszindulatú daganatos megbetegedés. Az előfordulási arány 4-6% közötti, nagyon magas érték.

tovább


Szponzorált hirdetések