Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Agyunkra megy a cukor

kategória: Neurológia, Táplálkozás

A fruktózban gazdag étrend lelassítja az agyat, rontja a memóriát és a tanulási képességeket, ám az omega-3 zsírsav segítségével mindezt kompenzálni lehet - számoltak be kutatási eredményükről a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem kutatói a Journal of Physiology című lapban.

Amit megeszünk, az hatással van arra, ahogy gondolkodunk - mondta Fernando Gomez-Pinilla professzor, az Egyetem David Geffen Orvosi Iskolájának idegsebésze. A magas fruktóztartalmú ételek megváltoztatják az agy tanulási képességét és emlékezőtehetségét, ám az omega-3 zsírsav segítségével csökkenthető a károsodás. Azt már korábbi tanulmányok is kimutatták, hogy a fruktóz káros hatással van a testünkre, de ez az első vizsgálat, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy az agyra is hasonló befolyással van.

A vizsgálatok során a kutatók nem a gyümölcsökben természetesen előforduló fruktózra irányították figyelmüket, hanem a rendkívül magas fruktóztartalmú kukoricaszirupra, amely hatszor édesebb a nádcukornál, és igen gyakran fordul elő különféle üdítőitalokban, fűszerekben, gyümölcslevekben, sőt bébiételekben is. Egy átlag amerikai évente több mint 18 kilogramm kukoricaszirupot fogyaszt.

Gomez-Pinilla professzor és munkatársa, Rahul Agrawal hat héten át tanulmányozott két csoport patkányt, melyek ivóvíz helyett fruktózoldatot fogyasztottak. Az egyik csoportnak omega-3 zsírsavat is adtak lenmagolaj, illetve DHA formájában, mely utóbbi nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az agysejtek képesek legyenek egymásnak jeleket közvetíteni - vagyis ahhoz, hogy képesek legyünk tanulni és emlékezni.

A kísérletek során azt tesztelték, hogy különböző módon táplált patkányok miként képesek eligazodni a labirintusokban. Azt tapasztalták, hogy azok a rágcsálók, amelyek omega-3 zsírsavat is kaptak, jóval gyorsabban teljesítették a feladatot, mint azok, amelyek nem. Emellett az is kiderült, hogy utóbbiaknál inzulinrezisztencia is kialakult, vagyis nem működött rendesen az a hormon, amely a vércukorszintet ellenőrzi, valamint az agy szinaptikus funkcióit szabályozza.

A professzor a kísérletek fényében úgy véli, mindenki próbálja meg a minimumra szorítani a fruktózfogyasztását, és az édességek helyett inkább friss bogyós gyümölcsöket vagy joghurtot egyen. Emellett néha megengedhető egy-egy kocka étcsokoládé is. Ha mégis "bűnöznénk", legalább kompenzáljunk olyan élelmiszerekkel, melyek bővelkednek omega-3 zsírsavban - például lazaccal, mogyoróval, lenmaggal.

2012.05.23 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Lélek

Lelki segítőink hada

Pszichológus? Pszichiáter? Terapeuta? Hogy tudjuk, kihez is kell fordulnunk, ha baj van, tekintsük át a mentál-egészségügyi szakemberek tevékenységeit!

tovább

Tippek:

Hogy jó szájízzel tudjuk csökkenteni a sóbevitelt: együnk sóban-vízben főtt krumpli helyett héjában főttet, a kenyérre tegyünk sajt helyett fűszeres túrókrémet, használjunk a konzervzöldség helyett mélyhűtöttet!


Szponzorált hirdetések