Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Mennyire biztonságosak a vitaminok?

kategória: Táplálkozás

A vitaminok korántsem olyan ártalmatlanok, mint hinnénk? Egy közel 40 ezer nő részvételével készült kutatás legutóbb azt mutatta, hogy enyhén magasabb a halálozás kockázat azoknál az idősebb nőknél, akik multivitamint, folsav-, vas- és réztartalmú kiegészítőket szednek. Egy másik kutatásból pedig az derült ki, hogy azoknál a férfiaknál, akik nagy dózisú (napi 400 egységnyi) E-vitamint szednek öt éven keresztül, valamivel magasabb a prosztatarák kialakulásának kockázata.

Nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a multivitaminok csökkentenék a rák, a szívbetegség vagy más krónikus betegségek kockázatát. Néhány őrület, így például az antioxidáns, az A, E és béta-karotin vitaminok mániája egyenesen visszájára fordult, miután a kutatások kimutatták, hogy valójában több egészségügyi kockázattal járnak.

Jody Engel táplálkozási szakértő szerint a vitaminokat legjobb a természetes étrendből bevinni. Az ételek ugyanis a vitaminokon és ásványi anyagokon kívül rostokat és más jótékony összetevőket is tartalmaznak. Az élelmiszerek tápanyagait szinte lehetetlen túladagolni, de ugyanez nem mondható el a táplálék-kiegészítőkről.

A szakemberek úgy vélik, hogy a változókoron átesett nőknek csontegészségük érdekében érdemes a D-vitamin kiegészítésről beszélniük orvosukkal. Gyermeket tervező nőknek a folát illetve folsav lehet hasznos, az 50 éven felülieknek és a vegánoknak pedig extra B12-vitaminra lehet szükségük. A terhes kismamáknak a vaspótlásról érdemes kikérdezniük orvosukat, az anyatejes csecsemők esetében pedig D-vitamin pótlására lehet szükség.

A szakértők a következő tanácsokat fogalmazzák meg:
- Minél több összetevő található egy táplálék-kiegészítőben, annál nagyobb az esélye, hogy valamelyiknek nem megfelelő a mennyisége.
- Válasszunk nemünknek és életkorunknak megfelelő kombinált kiegészítőt.
- A D-vitamint a legtáplálóbb étkezéskor érdemes bevenni.
- Óvatosan a K-vitaminnal, mert ez befolyásolja a vérhígító és a szívgyógyszerek hatását.
- Az aktív és a volt dohányosok kerüljék a sok béta-karotint vagy A-vitamint tartalmazó multivitaminokat, mert esetükben növelhetik a tüdőrák kockázatát.
- Rákbetegek esetében a C- és E-vitaminok csökkenthetik bizonyos típusú kemoterápiák hatékonyságát.

2011.10.28 00:02:00

forrás: Medipress


50plusz.hu Fórum

Tippek:

Nem mindegy, hogy milyen gyümölcsöt vásárol! A sokáig szállított vagy tárolt, de látszólag friss, egzotikus gyümölcsök vitamintartalma sokszor kisebb, mint a mélyhűtött hazainak.

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések