Átlátszóvá tett szervek

kategória: Új termékek, szolgáltatások

Szervek átláthatóvá tételére alkalmas technológiát dolgoztak ki amerikai tudósok: a módszer segítségével akár molekuláris szintű képet tudnak alkotni a vizsgált szervek belső szerkezetéről. Az új, angol rövidítéssel találóan CLARITY-nek (átlátszóság) nevezett eljárással a kutatók részletes felvételt készítettek egy egér agyának idegrendszeri "huzalozásáról" anélkül, hogy behatoltak volna a koponyába. "Ép szervek tanulmányozása úgy, hogy egyszerre láthatjuk a finom, molekuláris felbontású részleteket és a teljes, egész képet. Ez már egy ideje kiemelt, de megvalósulatlan cél a biológia területén: a CLARITY-nek köszönhetően azonban most közelebb kerültünk az eléréséhez" - idézte a LiveScience tudományos portál Karl Deisseroth-ot, a kutatást végző Stanfordi Egyetem biomérnök-pszichológusát.

Hagyományosan az agy és a hozzá hasonló szervek belsejéről úgy alkotnak képet, hogy vékony szeletekre vágják, a módszer azonban megsemmisíti a sejtek közötti nagy távolságú kapcsolatokat. Az új eljárás nemcsak sértetlenül hagyja a szemlére kijelölt szervet, hanem lehetővé teszi különböző felbontású, igen széles skálán mozgó megfigyelését.

A CLARITY lényege, hogy a vizsgált szervbe vegyületeket juttatnak, amelyek hatására a szövet szerkezete hálózatszerűen láthatóvá válik, kivéve a sejteket körülvevő zsírszövetet, amelyet virtuálisan eltávolítanak: a képen láthatatlan marad. A technológia gyakorlatilag áttetszővé teszi a szervet, amelyet minden oldalról szemügyre lehet venni. Az egyes szervrészek színesre festésére molekuláris markerek is alkalmazhatók.

A Karl Deisseroth által vezetett csoport tagjai a módszer alkalmazásával olyan képet készítettek a kísérleti egér agyáról, amelyen nemcsak a nagy távolságú idegsejti kapcsolatokat, hanem a helyi kapcsolási köröket is szemügyre vehették, mi több, a sejti és molekuláris részleteket tanulmányozhatták. Az eljárást ugyancsak kipróbálták zebrahalak, illetve emberi agyak halál utáni vizsgálatánál.

Winfried Denk, a német Max Planck Intézet kutatója jelentős előrelépésnek nevezte az új képalkotási technológiát, mivel lehetővé teszi majd az egészséges, illetve beteg agy működésének mélyebb megértését.
A stanfordi tudósok a Nature című tudományos magazin internetes oldalán mutatták be az általuk kifejlesztett vizsgálati módszert.

2013.04.15 00:02:00

Témakör: Lélek

Mínuszaink 50pluszban

Az időskor kezdete a számvetések ideje. Felmerülnek az élet értelmére vonatkozó kérdések: mit értem el, megvalósítottam-e, amit szerettem volna. Ezzel egy időben számos szükségszerű veszteséggel vagyunk kénytelenek szembesülni. Nem mindegy, hogyan.