A vérrögök akár hasznosak is lehetnek?

kategória: Gondolta volna?, Szív- és érrendszeri betegségek

A müncheni Ludwig Maximilian Egyetem kutatói kimutatták, hogy a vérrögök kialakulása segítséget nyújt a fertőző mikrobákkal szemben.  Molekuláris szinten a vérrögök ugyanis beindítják az öröklött immunrendszert. A felfedezés új terápiás eljárások fejlesztését vonhatja maga után.

Az adaptív immunrendszer specifikusan felismeri a kórokozókat és válaszlépéseket tesz azokkal szemben. Azonban az első védővonalat az öröklött immunrendszer jelenti, mely nem specifikus gyulladásos válaszokat kelt, melyek a specializálódott fehérvérsejteket aktiválják. Ezek a sejtek aztán olyan fehérjéket választanak ki, melyek inaktiválják a kórokozókat, azonban ezen felül a véralvadásban is részt vesznek.

Bernd Engelmann professzor és munkacsoportja kimutatta, hogy a véralvadás és a fertőzésellenes folyamat kapcsolatban áll egymással, a hidat pedig a fehérvérsejtek biztosítják: a fehérvérsejtek okozta vérrög gátolja a baktériumokat az érpályában történő terjedésben. Ilyenformán az ereken belüli vérrög normális védekezést jelent. A gond akkor kezdődik, ha hiba csúszik a rendszerbe, a vérrögök maguktól, akár fertőzés hiányában alakulnak ki. A trombózisnak nevezett elváltozás új nézőpontja a Nature Medicine hasábjain olvasható.

Az ízeltlábúak esetén, melyek a fajokat tekintve leginkább változatos állatok, közös tulajdonság az öröklött immunitás, mely szintén nem specializált folyamatokat indít be, melynek eredményeként a testnedvükből rög képződik, csapdába ejtve a kórokozókat. Az embereknél - hasonlóan az emlősökhöz - hasonló mechanizmus állhat fenn, erre utal a véralvadás és a mikrobaellenes védekezés kapcsolatát taglaló tanulmány. Engelmann szerint a folyamat a törzsfejlődésben konzerválódott, azaz az állatvilág több szintjén is változatlan formában maradt fenn.

A probléma akkor kezdődik, ha a nagy erek érintettek, mely szívinfarktushoz, szélütéshez (stroke) és tüdőverőér rögösödéhez (embólia) vezethet, melyek mind életveszélyes állapotok. A molekuláris mechanizmus mélyebb megértése a jövőben új terápiás eljárásokhoz vezethet.

2010.08.21 00:02:00

Témakör: Táplálkozás

Az alma jótékony hatásai

Egyik legismertebb gyümölcsünk, szerte a világon termesztik, fogyasztják a több ezer fajta valamelyikét. Az alma becsét, jó hírét, a gyógyító erejébe vetett ősi hitet jelzi az is, hogy több nép mitológiájában is szerepel.