Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A vegetarianizmus veszélyei

kategória: Táplálkozás

Minél szigorúbban vegetáriánus valaki, annál jobban kell figyelnie az étrendjére, mert hiánybetegségek fenyegetik. A növényi ételekben kulcsfontosságú tápanyagok csak kis mennyiségben egyáltalán nem fordulnak elő, illetve nem szívódnak fel a bélből. Ide tartoznak a fehérjék, az omega-3 zsírsavak, a vas, a cink, a kalcium, illetve a D- és B12 vitamin - írja az Európai Táplálékinformációs Tanács folyóirata, a Food Today.

Vallási, filozófiai vagy egészségügyi elképzelések alapján sokan követik a vegetarianizmus különféle változatait, ennek lényege, hogy nem fogyasztanak állati eredetű ételt. A teljesen vegetáriánusok semmiféle állati eredetű ételt nem esznek, még a méhek által termelt mézet sem. A lakto-ovo vegák nem esznek húst, de elfogyasztják a tejtermékeket és a tojást is. Léteznek pesco vegetáriánusok, akiket ezért pescetariánusnak is hívnak. Ők megeszik mindazt, amit a tenger vagy a folyóvíz adhat: halat és egyéb vízi termékeket.

A pescetariánusok, illetve a lakto-ovo vegák étrendjében általában megfelelő mennyiségben megtalálhatók a tápanyagok. A vashiányos állapot azonban minden ilyen diéta esetén jelen van, mivel a legjobban fölszívódó vas, amely az állati vértestekben található, a vega étrendből hiányzik. Ez vérszegénységhez vezet: főleg a növekedő gyerekek és a változó kor előtti, rendszeresen vért vesztő nők veszélyeztetettek.

A vega koszt kevés kalciumot tartalmaz, és ez a fehérjében- és D-vitaminban hiányos étkezés miatt a csontok fejlődése, karbantartása szempontjából szintén elégtelen. Csak az állati eredetű ennivalókból kapjuk a B12-vitamint is. Ennek a vitaminnak a hiánya különösen terhesség időszakában veszélyes, mert a születő baba visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodást szenvedhet.

Az omega-3 zsírsavak a zsíros halakban találhatók, amilyen a lazac vagy a makréla, és ezekre szintén alapvető szüksége van az emberi szervezetnek. Az alfa linolénsav vegetáriánus bevitele bőséges dióevéssel, illetve repceolaj fogyasztásával megoldható.

Igen hasznos növényi eleme lehet az étrendnek a szója, ha pedig valaki lakto-ovo vega, különböző tejtermékek és tojáskészítmények között válogathat. Sokféle táplálék-kiegészítő is kapható a vitaminok és hiányelemek pótlására, de ezek szedése kétségessé teszi a vega életmód természetességét - mutat rá a folyóirat.

2011.12.09 00:02:00

forrás: MTI


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Prosztatarák

A prosztata rosszindulatú daganata a második leggyakoribb oka a férfi rákos halálozásnak. Az előfordulása az elmúlt évtizedekben jelentősen emelkedett. Hazánkban évente kb. 1500 férfi hal meg a megbetegedésben.

tovább

50plusz.hu Fórum

Szponzorált hirdetések