Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Szelénből is megárt a sok - vagy a kevés

kategória: Táplálkozás

Egy új brit kutatás arra az eredményre jutott, hogy a túl kevés vagy túl sok szelén árthat az egészségnek, viszont az épp megfelelő mennyiségű nyomelem bevitele javítja az immunfunkciókat és csökkenti a korai halálozás kockázatát. A normálisnál magasabb szelénszint hozzájárulhat 2-es típusú diabétesz, valamint bizonyos rákfajták kialakulásához, ezenkívül erős hajhullást okozhat, állapította meg az új tanulmány.

"Egyfajta U-alakú kapcsolatot véltünk felfedezni a szelénbevitel és az egészségi állapot között. Alacsony szelénszintről indulva a szelénbevitel növelése javítja az egészségi állapotot, egészen addig, amíg el nem éri az optimumot, azaz az U alját. Ha azonban az optimálisnál nagyobb dózisban juttatunk szelént a szervezetünkbe, az ismét kedvezőtlen hatást gyakorol az egészségi állapotunkra" - mondta Margaret Rayman, az angliai Surrey-i Egyetem táplálkozástudományi professzora, a tanulmány szerzője.

A szelén egy természetes ásványi anyag, számos ételben megtalálható. Az ételek szeléntartalma nagymértékben függ a földrajzi elhelyezkedéstől, ugyanis a termőtalaj szeléntartalma is nagyon eltérő lehet a világ különböző tájain. A szelén a talajból jut a zöldségekbe és egyéb növényekbe, majd onnan az elfogyasztott zöldségeken keresztül az állatokba is. A legjellemzőbb szelénforrások a hal, a baromfi és a búza, de sokan táplálékkiegészítők formájában juttatják a szelént szervezetükbe.

Rayman professzor megállapítása szerint a talaj szeléntartalma általában meglehetősen magas Venezuelában, Japánban, Kanadában és az Egyesült Államok területén, míg Európában és Kína bizonyos területein jóval alacsonyabb. A kutatás eredményei alapján kiderült, hogy férfiak esetében az ideális napi szelénbevitel 60 mikrogramm, míg a nőknek naponta 53 mikrogramm szelénre van szükségük.

2012.03.12 00:02:00

forrás: Medipress


Tippek:

Hogy jó szájízzel tudjuk csökkenteni a sóbevitelt: együnk sóban-vízben főtt krumpli helyett héjában főttet, a kenyérre tegyünk sajt helyett fűszeres túrókrémet, használjunk a konzervzöldség helyett mélyhűtöttet!

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések