Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A savanyú káposzta, az ecet, a bor és a joghurt titka

kategória: Gyomor- és bélproblémák, Táplálkozás, Zöldség-gyümölcs

Az erjesztett ételek körülbelül egyidősek az emberi kultúrával. Az emésztést elősegítő erjesztett ételeket kezdetben tartósságuk miatt kedvelték főként, de azóta is nagy népszerűségnek örvendenek.

Az Észak-afrikai sivatagokban tevetejből készültek az első joghurtok, a nagy hőségben ugyanis csak erjesztéssel tudták eltartani az élelmiszert. A savanyú uborka Egyiptomból származik, és rengeteg bizonyíték mutat arra is, hogy már az ókori Görögországban és Rómában is fogyasztottak ecetet az emésztés elősegítésére.

Az erjesztett ételekből nem szükséges sokat fogyasztani, elég csak annyit, hogy az ételek lebontásáért felelős enzimek megfelelően működjenek, és hogy a tápanyagok képesek legyenek hatékonyan felszívódni a vékonybélben. Indiában, Koreában, Kínában és Japánban édes, sós és savanyú uborkát fogyasztanak, Észak- és Közép-Európában savanyú káposztát és kovászos uborkát, a Mediterrán országokban pedig egy-egy üveg vörösbort szolgálnak fel az étel mellé.

A baktériumokkal erjesztett ételekben az erjesztés során megindul a bomlás, amelynek következtében olyan jótékony baktériumok (probiotikumok) jönnek létre, amelyek segítik az emésztőrendszer működését, valamint megóvnak a kórokozóktól. A legkedveltebb erjesztett élelmiszerek az érlelt sajtok, a sör, valamint a bor.

A Lactobacillus Acidophilus a joghurt, a kefir és az erjesztett zöldségek legfőbb hatóanyaga, de kapszula formájában is kapható.

Telepes zöldségek: a telepes zöldséget reszelt káposzta alapon készítik más zöldségek hozzáadásával. A zöldségeket légmentesen lezárt dobozokban erjesztik több héten keresztül. Ez az eljárás segíti a jótékony baktériumok termelődését. A koreai kimchit és a nyers savanyú káposztát is ilyen módszerrel készítik.

Miso: a rizsből, szójából, árpából és csicseriborsóból is készíthető miso szintén erjesztéssel készül. A miso gazdag antioxidánsokban, enzimekben és B-12-vitaminban.

Savanyú uborka: nagy mennyiségben tartalmaz lactobacilli baktériumokat, amik segítik a zöldségek és gabonafélék emésztését. A savanyú uborka ezen kívül gazdag rostokban, így segíti a megfelelő bélmozgást.

Ecet: különösen az almaecet gazdag jótékony hatású enzimekben és segíti az immunrendszer működését, az emésztést és a vér pH-szintjének fenntartását.

Animáció: HáziPatika.com

2011.02.06 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Mozgás

A fizikailag passzív életmód lehetséges következményei

A rendszeres testmozgás csökkenteni az öregedéssel együtt járó kedvezőtlen élettani változások nagy részét, és ezzel nem csak az életminőség javul, hanem az időskorban jelentkező bizonyos betegségek is kivédhetők, megelőzhetők.

tovább

Tippek:

A piaci és főként haza zöldségek frissebbek, ezért nagyobb vitamintartalmuk. Ha nyugdíjas, kihasználhatja a délelőtött, a piac általában szerdán délelőtt a legolcsóbb.

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések