A rossz alvás megváltoztatja az embert

kategória: Alvászavar

A rossz alvás drámai hatással van az emberi szervezet működésére, több száz gén tevékenysége módosul napközben az elégtelen alvás következményeként - állapították meg brit tudósok. A normálisnál kevesebb alvást már korábban is összefüggésbe hozták különféle bajok, szívbetegségek, diabétesz, túlsúlyosság, gyenge agyműködés kialakulásával, de hogy pontosan mi történik ekkor az emberi testtel, azt nem tudták.

A Proceedings of the National Academy of Science című tudományos folyóiratban nyilvánosságra hozott tanulmányukban a Surreyi Egyetem tudósai közölték, hogy kísérleteikben 26 ember vérképét elemezték: először azután, hogy egy héten át naponta hozzávetőleg tíz órát alhattak, majd pedig azt követően, hogy éjszakai pihenőjüket hat órára csökkentették ugyancsak egyhetes időszakra.

Az alvási idő részleges megvonása több mint 700 gén tevékenységét módosította. A gének hordozzák a sejtekben lejátszódó folyamatokban fontos biológiai szerepet betöltő fehérjék előállításához és szabályozásához szükséges információkat. Egyes gének a változás hatására aktívabbá váltak, így egyes fehérjékből több jött létre. Ennek következményeként azonban megváltozott az egész test kémiai összetétele. A szervezet természetes biológiai órájában is zavar támadt: napközben egyes gének tevékenysége erősödik, másoké gyengül, az elégtelen alvás azonban tompította az eredendően eltérő hatásokat. "Egészen drámai változásokat figyeltünk rengeteg és különböző gén működésében" - idézte a tanulmányt kivonatosan ismertető BBC News Colin P. Smith-t, az egyetem professzorát.

A tudós elmondta, hogy az érintett területek közé tartozik az immunrendszer, illetve az, hogy az emberi test miként válaszol a sérülésekre és a stresszhatásokra. "Világosan kiderült, hogy az alvás kritikus fontosságú a test megújulásában és funkcionális állapotának a fenntartásában. Ha nem tudjuk feltölteni a sejteket, illetve a régieket újakkal helyettesíteni, akkor a folyamat degeneratív betegségek kialakulásához vezet" - fejtette ki a professzor. Véleménye szerint nagyon sok ember talán még kevesebbet alszik, mint a kísérletben résztvevők. Az elégtelen alvás igen káros befolyással lehet a rossz alvók mindennapi életére.

2013.03.01 00:02:00

Szent-Györgyi Albert napi tíz gramm feletti C-vitamin bevitelét sem tartotta túlzottnak. Szerinte a C-vitamint a sóhoz hasonlóan kellene árusítani.

VitaminABC