A nyál gyógyszer?

kategória: Bőrgyógyászat, Egészségügyi tájékoztatás, Fertőző betegségek, Gyógyszerészet

Holland kutatók meghatároztak egy olyan összetevőt a nyálból, ami jelentősen elősegíti a sebgyógyulást.

A közlemény a "The Journal of Federation of American Societies for Experimental Biology (FASEB)" csütörtöki számában olvasható. A kutatók szerint a hisztatinnak nevezett apró fehérje, melyet korábban a baktériumölő képességéről ismertek, felelős a sebgyógyulásért.

A kutatás reményt kelt azon emberek számára, akik krónikus sebgyógyulási zavarokkal küszködnek, cukorbetegség vagy egyéb megbetegedések miatt, mint például traumás vagy égési sérülések. Ezen kívül - mivel az összetevő nagy mennyiségben termelődik - megvan a lehetőség arra, hogy az antibiotikumos krémekhez vagy alkoholos fertőtlenítőkhöz hasonlóan általánosan gyakori lehessen. "Reméljük, hogy felfedezésünk végső soron olyan emberek számára is hasznos lehet, akik nem gyógyuló sebektől, mint például lábszárfekélytől, diabéteszes fekélytől szenvednek, és hogy a traumás, égési sérüléseknél is hasznát vehetik" - mondta Menno Oudhoff, a cikk szerzője.

"A tanulmány nem csak arra a biológiai kérdésre ad választ, hogy az állatok miért szeretik nyalni a sebeiket" - mondta Gerald Weissmann, a FASEB vezető szerkesztője, "hanem megmagyarázza, hogy a szájban lévő sebek, mint például foghúzás után, miért gyógyulnak sokkal gyorsabban más (pl. bőr, csont) sérülésekhez képest. Ez arra biztat bennünket, hogy a nyálat egy új gyógyszerforrásnak tekintsük."

Animáció: HáziPatika.com