Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A nők nehezebben alszanak a fokozott terhelés miatt - néhány jó tanács inszomnia ellen

kategória: Alvászavar, Változókor

A nők kétharmada (főként változó koron túl) alvászavarokkal küzd - csatlakoztak magyar felmérések a nemzetközi kimutatáshoz. A hazánkban élő nők 68 százaléka, míg a felnőtt lakosság 60 százaléka tapasztal alvási problémákat. A nemzetközi adatok azt mutatják, hogy az inszomnia, más néven alváselégtelenség nagyobb mértékben érinti a nőket, mint a férfiakat.

A kutatók szerint ennek több oka is lehet: a hormonális változások a menstruációs ciklus körül megszaporodnak, ez könnyen okozhat alváselégtelenséget. Leggyakrabban ezekkel a változásokkal együtt járnak hangulatinga

dozások, kifejezett rosszkedv, ingerlékenység, feszültség is, amik önmagában is rossz irányba befolyásolják pihenésünket.

A terhesség, vagy a menopauza során a menstruáció elmaradásával járó hormonális változás önmagában is elég ok az alvászavarok kialakulására. A terhesség alatti alvászavarok akár a nők háromnegyedét is érinthetik, főként a terhesség vége felé járva. Ekkor a hányinger, gyakori vizelési inger, derékfájás, vagy jósló fájdalmak okozhatnak alvásnehézségeket. A has növekedésével járó nehézkes légzés okozhat nyugtalan láb szindrómát, ami az elalvás pillanataiban újra és újra kizökkentheti a kismamát nyugalmából.

A hormonháztartáson túl a modern női teendők és a napi rutin is kedvezőtlenül hathat az alvásra. Egy anyának a gyereknevelésen túl ma már helyt kell állni a háztartásban és a munkahelyén egyaránt. Mindezek miatt a nők hétköznapi stressz szintje magasabb és gyakoribbak egyes, a hétköznapi stresszhez sokszor társuló betegségek is: a depresszió és szorongásos zavarok.

A kor előrehaladtával egyre több alvást negatívan befolyásoló társbetegség alakulhat ki (magas vérnyomás, szív-érrendszeri betegségek, depresszió), 55 pedig év felett gyengülhet a belső "biológiai óra" működése is.

A Pihent Agyúak Társasága (PAT) szerint, ha a tüneteket figyelmen kívül hagyjuk, annak súlyos egészségügyi, társadalmi, családi és szociális következményei lehetnek. Ennek elkerülésére jó megfogadni néhány életmóddal kapcsolatos tanácsukat:
Elsősorban, éljenek rendszeres napirend szerinti életmódot - ez a gyermeknevelésben is segít, hiszen a gyermekeknek is rendszerre van szükségük mindennapjaikban.
Figyeljenek oda a lelki egyensúlyukra: a tudatos stresszkezelés mellett biztosítsanak maguknak rendszeres feltöltődési, kikapcsolódási lehetőséget is.
Egy hónapnál tovább fennálló alvászavar esetén mindenképp forduljanak orvoshoz, mert az alvászavar jelezhet más, komolyabb betegséget is.
Mozogjanak rendszeresen - ez amellett, hogy enyhíti a többi menstruáció előtti tünetet, a stressz levezetésének az egyik leghatékonyabb módja is, és csökkenti a depresszió kialakulásának kockázatát.

Különösen veszélyeztetett az 55 év feletti korosztály: ebben a korban válnak gyakoribbá az alvásproblémák. Ilyenkor ne kezdjük a szomszédoktól hallott házi praktikákkal kezelni magunkat, mert korántsem garantált, hogy javítunk állapotunkon. Fontos felkeresni háziorvosunkat, ugyanis ő tudja megállapítani, hogy az alvászavar hátterében valamilyen komoly betegség áll-e.
Animáció: HáziPatika.com

2009.09.07 00:02:00

forrás: HáziPatika.com


Cikkajánló

Témakör: Egészség

A végbél betegségei 1.

A hátsó fertályt sem szabad elhanyagolni!

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Praktikák:

VitaminABC

VitaminABC
tovább


Szponzorált hirdetések