A leégés a ráktól véd

kategória: Bőrgyógyászat, Daganatos betegségek, Genetika

A napégés a sejtekben lévő RNS károsodásának eredménye, és segíti a testet, hogy megszabaduljon a sugárkárosodott sejtektől - állapították meg amerikai kutatók, akik humán bőrsejteken és egereken tanulmányozták a bőr napégésének pontos folyamatát. A bőr vörös és fájdalmas leégése nem más, mint immunválasz, amelyet a sejtekben károsodott RNS vált ki a környező sejtekből. Az a célja, hogy eltávolítsa a napsugárzástól károsodott sejteket - állítja a Nature Medicine című szakfolyóiratban közzétett tanulmány.

A San Diegói Kaliforniai Egyetem (UCSD) szakemberei úgy vélik: eredményük segítheti a kutatókat, hogy olyan módszert találjanak, amely gátolja a gyulladásos folyamatot. Egy ilyennek nagy jelentősége lenne több más egészségi probléma, például a pikkelysömör kezelésében is. "A pikkelysömörhöz hasonló bőrbetegségeket ibolyántúli sugarakkal, UV-fénnyel kezelik, ám ennek komoly hátránya, hogy növeli a bőrrák kockázatát" - magyarázta közleményében Richard Gallo kutatásvezető.

A humán bőrsejtekkel és egérmodellel végzett kísérletek azt mutatták, hogy az UV-B sugarak széttördelnek és összegubancolnak egy bizonyos típusú RNS molekulát, a fehérjéket nem kódoló mikro-RNS-t. A napsugárzásnak kitett bőrsejtekben ez a megváltozott szerkezetű RNS képződik, amire a környező egészséges sejtek gyulladásos választ adnak, hogy eltávolítsák a napsugárzás miatt károsodott sejteket. Ennek külső megjelenése a bőrpír és a fájdalom.

"A gyulladásos válasz fontos ahhoz, hogy elindítsa a sejthalál utáni gyógyulási folyamatot - emelte ki Gallo, aki szerint ugyanez a gyulladásos folyamat távolíthatja el a károsodott genetikai állományú sejteket, mielőtt elrákosodnának. - Az eljárás természetesen nem ad tökéletes megoldást, és minél több napsugárzás éri a bőrt, annál nagyobb az esély arra, hogy a sejtek rákossá válnak."

A kutatók az egereknél találtak olyan géneket is, amelyek összefüggésben állnak az UV-sugárzás elleni védelmi képességükkel. Azt még nem tudják, hogy az embereknél megtalálható hasonló feladatú gének pontosan hogyan reagálnak a napsugárzásra.

Videó: HáziPatika.com