Kapcsolatot találtak az ízérzékelés és az immunrendszer között

kategória: Fertőző betegségek, Nátha-influenza

Bizonyos keserű ízek érzékelésének képessége közvetlen kapcsolatban áll azzal, mennyire képes leküzdeni valaki a felső légúti fertőzéseket, különösen a krónikus orrmelléküreg-gyulladást - ez derült ki a Pennsylvaniai Egyetem, a Monell Chemical Senses Center és a philadelphiai veteránkórház közös kutatásából.

A keserű íz érzékeléséért felelős receptorok az ember felső és alsó légúti szöveteiben is megtalálhatók, ez azt sugallja, hogy összefüggés áll fenn a keserű ízek aktiválása és az immunválasz megindításának szükségessége között ezeken a területeken, amikor káros baktériumoknak vagy vírusoknak vannak kitéve. A Journal of Clinical Investigation legújabb számában közölt tanulmány vezető szerzője, Noam Cohen elmondta, kutatásukban azt kívánták alaposabban megérteni, pontosan milyen szerepet játszanak a keserű íz érzékeléséért felelős receptorok a felső légútban, különösen a szuperízlelők (a népesség 25 százaléka) illetve a "nemízlelők" (a népesség közel 25 százaléka) esetében.

A kísérlet során sejtkultúrákat tenyésztettek ki az orrmelléküregből és az orrból származó szövetmintákból. Ezek a kultúrák csillószőrökkel rendelkeztek, nyákot termeltek, és számos védekező mechanizmust tükröztek, amelyek az orrban és az orrmelléküregben zajlanak. Kiderült, hogy a felső légúti sejtekben megtalálható egyik keserű ízreceptor a felső légút "biztonsági őreként" észrevesz bizonyos molekulákat, amelyeket az egyes baktériumosztályok kiválasztanak. Ezek a molekulák biofilm termelésére szólítanak fel más baktériumokat, és ez a biofilm segít a baktériumnak megtelepedni. A korábbi kutatásokból azt is tudjuk, hogy ez a biofilm túlzottan erőteljes gyulladásos válaszra is ösztönzi az immunrendszert, ami az orrmelléküreg-gyulladás tüneteinek jelentkezéséhez vezethet.

Amikor a receptor észleli ezeket a molekulákat, helyi védekezőmechanizmusok aktiválásával fokozza a nyákürítést és a támadó baktériumok elpusztítását. A sejtkultúrák segítségével a kutatók kimutatták, hogy a szuperízlelők a káros molekulák nagyon alacsony koncentrációját is megérzik, míg a "nemízlelőknek" és az átlagos ízlelőknek akár százszor több molekulára is szükségük lehet az észleléshez.

Miután a szakértők megvizsgálták azokat a betegek is, akiktől a szövetminták származtak, kiderült, hogy a szuperízlelők közül senki sem fertőződött azzal a bizonyos baktériumtípussal, amelyet a kérdéses receptor észlel. A kutatók az eredmények alapján úgy vélik, hogy a légutakban más ízreceptorok ugyanilyen "biztonsági őr" feladatot látnak el más baktériumok támadása ellen, és a felfedezés a krónikus orrmelléküreg-gyulladásban szenvedő betegek személyre szabott diagnosztizálását és kezelését teszi majd lehetővé.

2012.10.14 00:02:00

Témakör: Potenciazavar

Az erekció biológiája

Az erekcióhoz szükséges biokémiai láncreakció felfedezésével lehetőség nyílt a merevedési zavarok gyógyszeres kezelésére. A rafinált megoldás megértéséhez pillantsunk be a szövetek mélyén zajló folyamatokba.

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!