Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

A folsav sem csodaszer

kategória: Gyógyszerészet, Hitek, tévhitek, Szív- és érrendszeri betegségek

Megelőzhetők B-vitaminokkal a szívproblémák és az agyvérzés? A reményt az keltette fel, hogy a B-vitaminok csökkentik a vérben a homocisztein nevű fehérje szintjét - különösen a folsav. Márpedig ha a homocisztein feldúsul a vérben, az összefügg az artériák elzáródásával, a szívinfarktussal és az agyvérzéssel. Az érszűkületben szenvedő betegekkel végzett klinikai kísérletek azonban nem tudták bebizonyítani, hogy bármilyen előnnyel is járna a B-vitaminok alkalmazása.

Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban legutóbb megjelent tanulmány azt vizsgálta, hogy a folsav elejét veszi-e az érszűkületnek magas homocisztein-szintű, de nem szívbeteg időseknél. Nos, három év alatt a naponta szedett folsav ugyan átlagosan 26 százalékkal csökkentette a homocisztein szintjét, semmit sem változott azonban a nyaki verőér belső falának vastagsága, illetve az artériák merevsége, pedig ez két jelenség érszűkületet jelez.

Az eredmények arra utalnak, hogy a folsav nem lassítja le a korai stádiumú szívbetegségek kialakulását - mondta dr. Petra Verhoef, aki a tanulmány ideje alatt a Wageningen Egyetemen dolgozott. A kutatók egyre inkább úgy vélik, hogy a homocisztein önmagában nem járul hozzá közvetlenül a szívbetegségekhez és az agyvérzéshez. Inkább arról lehet szó, hogy jelez egyfajta anyagcsere-problémát, és az okozza a megbetegedést, de ezt a feltevést még tanulmányozzák.

Dr. Verhoef munkatársaival az 50-70 éves korosztályból 819 felnőttet választott ki véletlenszerűen, akik három éven át mindennap vagy 800 mikrogramm folsavat, vagy placebót kaptak. Ez kétszerese a felnőttek számára javasolt mennyiségnek. A kísérlet végeztével ultrahang segítségével megvizsgáltak az nyaki verőér falának megvastagodását, valamint az artéria merevségét, de nem találtak eltérést a két csoport között.

Dr. Verhoef szerint az a tanulság az idősek számára, hogy a megfelelő mennyiségű folsavat kiegyensúlyozott táplálkozással célszerű bevinniük. Ennek természetes formája, a folát megtalálható a zöld levelekben, amilyen a spenót, a száraz babban és borsóban, a spárgában és a brokkoliban. Számos élelmiszert is dúsítanak ezzel a nyomelemmel. A felnőtteknek napi 400 mikrogrammra van szükségük.

2011.04.26 00:02:00

forrás: Medipress


Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések