Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Büntetni vagy jutalmazni jobb az egészség védelmében?

kategória: Pszichológia

Egyáltalán nem mindegy, milyen módszerrel próbálják a cégek egészségesebb életmódra ösztönözni alkalmazottaikat - állítja a Psychological Science című lapban közzétett vizsgálat. A kutatást vezető David Tannenbaum, a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem munkatársa 126 résztvevőnek olvasta el egy képzelt cég egészségpolitikával kapcsolatos nézeteit. Az alanyok úgy tudták, hogy a cégnek nagyon megemelkedtek az egészségügyi kiadási, részben az egyre több túlsúlyos alkalmazott miatt, ezért olyan ösztönző programot dolgoztak ki, mellyel fogyásra bírhatják a dolgozókat.

Az egyik módszer lényege az volt, hogy az egészséges testsúlyú dolgozóknak 500 dollár engedményt adnának a biztosítási díjból, a másiknak pedig az, hogy a túlsúlyos dolgozóknak emelnék fel 500 dollárral a biztosítási díját. A két módszer lényegében ugyanazt az eredményt hozta volna, az éves díj ugyanis a normál súlyúaknak mindenképp 2000 dollárra jött volna ki, míg az elhízottaknak 2500 dollárra. Emellett azonban még két további lehetőséget is felvázoltak, melynek végeredményeként az elhízottak biztosítási díja 2400 dollár lett volna.

A megkérdezett személyek a biztosítási díj emelését mindenképpen a túlsúlyosak büntetéseként értelmezték, és nem tartották jó módszernek, függetlenül attól, hogy végeredmény 2500 vagy 2400 dollár volt-e. Úgy gondolták, nem lehet valakit azért anyagi retorzióban részesíteni, mert kövér. A vizsgálatból az is kiderült, hogy az érintettek, vagyis azok, akiknek magasabb a testtömeg-indexük, úgy éreznék, hogy stigmatizálták őket a biztosítási díj emelésével.

Egy másik vizsgálat során a szakemberek azt is megállapították, hogy azok a személyek viszont, akik előítéletesek voltak a túlsúlyos emberekkel szemben, nagyobb hajlandóságot mutattak arra a módszerre, hogy ezeknek a személyeknek emeljék fel a biztosítási díját, ám különbség mutatkozott azok között, akik nyíltan vállalták a kövérek elleni ellenszenvüket, valamint azok között, akik csak hallgatólagosan. Előbbiek ugyanis bevallották, hogy személyes indíttatásból érzik megfelelőnek ezt a fajta eljárást, utóbbiak azonban döntésük indoklásakor gazdasági okokra hivatkoztak.

David Tannenbaum ugyanakkor hangsúlyozta, hogy vizsgálatuk elsősorban arra akart rámutatni, nem mindegy, hogy egy cég milyen módon kommunikál valamit, hiszen igen sok múlik azon, hogy az ott dolgozók egy döntés következtében miként érzik magukat, és mennyire képesek azonosulni a vállalat irányelveivel.

2013.07.06 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Amikor a csont pálcikaként roppan...

Hatszázezer nő és háromszázezer férfi. Ennyi embert érint hazánkban a csontritkulás. Közülük minden hatodik évente legalább egyszer eltöri valamelyik csontját. Vajon mit kell tudni a csontritkulás okozta törésekről?

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések