Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

5 dolog, ami kiszipolyoz minket - és az ellenszereik

kategória: Alternatív medicina, Depresszió, Egészségügyi tájékoztatás, Gondolta volna?, Pszichológia, Stressz, Táplálkozás

Januárban folyton csak krumplit ennénk, bort innánk, és fel se kelnénk egész nap. A nappalok rövidek és sötétek, a szezonális depressziótól kimerültek vagyunk, a kanapé pedig jobban csábít, mint a fagyos utca.

Orvosi segítségért folyamodhatunk akkor, ha a téli energiakrízist betegség okozza, mint például a pajzsmirigy-alulműködés, vérszegénység vagy a cukorbetegség. Egyéb esetekben azonban nincs szükség másra, csak életmódváltásra. "A magasabb energiaszinthez meg kell szabadulnunk attól, ami kiszipolyoz bennünket, és étellel, természetes fénnyel, szeretettel, kiegészítőkkel és társasággal kell pótolnunk" - mondta interjújában Frank Lipman, New Yorki orvos, akinek a kimerültség kezelése a szakterülete.

Lássuk, mi szívhatja ki az energiánkat, és mivel hozhatjuk be a lemaradásunkat

Lemerít: A reggeli

Egy tál cukrozott gabonapehely, egy fánk vagy bagel löketszerűen növeli az energiaszintünket, de ha nem veszünk magunkhoz fehérjét, ebédidőben már alig vonszoljuk magunkat. A szénhidrátok - különösen a finomítottak - nagyon hamar lebomlanak. A vércukorszint az egekbe szökik, az agyban pedig leáll az orexin termelése, mely felelős az éberség érzetéért - mondta Jack Challem, a Tucson személyes táplálkozástudományi szakértője.

Feltölt:
Együnk fehérjét, hasznos zsiradékokat és némi szénhidrátot a vércukorszint fenntartása érdekében. Kóstoljuk meg a tojásrántottát teljes kiőrlésű kenyérrel, a zabpelyhet joghurttal, egy maroknyi magvat; esetleg omlettet sajttal, paradicsommal és gombával. Néha megteszi egy turmix savóporral és mandulatejjel - árulta el Lipman. A banán helyett kipróbálhatjuk az avokádót ebben az italban.

Lemerít: A koffeinfüggőség

Amerika kedvenc kábítószerétől alaposan a hátsónkra csüccsenhetünk délutánra. Az úgynevezett energiaitalok és -ételek pedig valójában kimerültséget, idegességet, álmatlanságot, fejfájást és más tüneteket okozhatnak. Ez azért van, mert a koffein nem több energia előállítására ad utasítást a DNS-nek, hanem az idegrendszert aktiválja, mely folyamat energiát emészt fel. Blokkolja továbbá az adenozin-receptorokat. Napközben azért kell elegendő adenozint termelni, hogy este el tudjunk aludni. Ha délben megiszunk egy csésze kávét, a negyedrészének hatása még éjfélkor is megmarad.

Feltölt:
Ha nem tudunk róla teljesen lemondani, akkor a tea-és kávéfogyasztást csökkentsük napi 3 csészére (200-300 gramm koffein), mondta Nadine Saubers kaliforniai ápolónő, a kimerültséggel kapcsolatos megbetegedések szakértője. Álljunk át a zöld teára. Abban is van ugyan koffein, de annyira egészséges, hogy elnyomja ezt a kevés negatív hatást. A ginseng tea is csodálatos hatású lehet. Kerüljük a koffein- és cukortartalmú ételeket és italokat, ezek csak látszólag pótolják az energiát. Ha délután 3 körül lefejeljük az íróasztalt, inkább rágcsáljunk el egy marék mogyorót vagy mandulát. A diófélékben egy egyedülálló kombinációja található a fehérjéknek, rostoknak és egészséges zsiradékoknak.

Lemerít: A cipőnk

Az emberi test mozgása lett teremtve. Minél többet mozgunk, annál több energiát termel. Bár a magas sarok vonzó lehet a szemnek, viselője inkább megkíméli magát attól, hogy sétálgasson, vagy lépcsőket másszon. "Még egy könnyű 30 perces séta is növeli az energiatermelő mitokondriumok számát és hatékonyságát" - mondta Woodson Merrell orvos. "A testmozgás olyan, mintha bedugnának a konnektorba - energiát termel, feltéve, hogy nem visszük túlzásba."

Feltölt:
Vegyük le a cipőnket, és ugráljunk le-föl három percen át. Érzi, ahogy áramlik az energia? Ha nem tud megválni a tűsarkaktól, akkor tartson az asztala alatt egy pár kényelmes papucsot. Az orra legyen inkább kerek, mint hegyes. Minél több anyag van az oldalán, annál jobb.

Lemerít: A hitelkártya

A pénzügyi helyzet az egyik legfőbb stresszforrás, mely a kimerültség általános oka. "A stressz - de főként az, ahogy viszonyulunk hozzá - az egyetlen igazán átható faktor, mely meghatározza az energiaszintünket" - írta Merwell. Ha szabályozni tudjuk a stressz-szintünket, "elképesztő változás állhat be az energiaszintünkben, így kisebb a veszélye annak, hogy megbetegszünk."

Feltölt:
Sok kultúrában a légzés jelenti az energiát. Merrell szerint ha csak egyetlen módszert választhatnánk, az a "légzésszünet" lenne. Üljünk egyenes háttal, feszítsük hátra a vállunkat. Négy számolásra lassan lélegezzünk be, hogy a hasfalunk feszüljön. Egy számolásra álljunk meg. Hat számolásra lélegezzünk ki, közben lazítsuk el a hasfalat. Tartsunk egy számolásnyi szünetet, majd ismételjük meg az egészet négyszer.

Lemerít: Monitor és képernyő

Az emberek fényérzékenyek, akár a falevelek. "A televízió ragyogó fénye meggátolja a melatonin szintünk emelkedését, mely szükséges az alváshoz. A testünk így azt hiszi, hogy még mindig nappal van" - mondta Lipman. Ha nem tudjuk becsukni a szemünket, akkor bizony kifáradunk.

Feltölt:
Ha beleveszünk a hálózat sűrűjébe, legkésőbb este 10-kor kapcsoljuk le a tévét. Ugyanekkor kapcsoljuk ki a mobiltelefont, számítógépet, hasonló eszközöket. "Ha muszáj elérhetőnek maradnia, akkor tartsa a lehető legtávolabb a fejétől" - javasolja Lipman.

2009.01.26 00:02:00

forrás: Medipress


Cikkajánló

Témakör: Mozgás

Ötven felett a futópadon

A rendszeres mozgás pozitív hatásairól mindenki sokat tud, ám mégis vannak, akik félelemből, az egészségi állapotuk vagy az életkoruk miatt nem kezdenek el sportolni. Pedig az óvatos, fokozatos és körültekintő mozgás az időseknek is jót tesz!

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Nyugodtabban alszunk, ha nincs túl meleg a hálószobában. Érdemes ezt a helyiséget egy kicsit kevésbé fűteni. Az ideális alvási hőmérséklet 16-18 C körül van. A programozható fűtéssel a felkelés idejére csinálhatunk picit melegebbet.


Szponzorált hirdetések