Friss hírek

Kérem a friss híreket e-mailben!
50plusz.hu hírek

Tíz perc a gondtalan alvásért

kategória: Alvászavar

A felnőtt lakosság körülbelül 30-40 százaléka szenved valamilyen fokú és fajtájú álmatlanságtól, 10-15 százaléka pedig krónikus alvásproblémákkal küzd. A leggyakoribb panaszok közé tartozik az elalvási nehézség, vagy az, hogy az illető el tud ugyan aludni, de az éjszaka folyamán sokszor felébred. Lefekvés előtt egy 10 perces gyakorlat segíthet az álmatlanságon - a bethesdai Walter Reed Nemzeti Katonai Orvosi Központ kutatói szerint.

A kutatásba 135 férfit és 199 nőt vontak be, akiknek átlagéletkora 56 év volt. A résztvevők vagy valamely hozzátartozójuk korábban szolgáltak a katonaságnál, ezért jellemző volt rájuk valamilyen poszttraumás stressz vagy szorongásos állapot. Az önkéntesekkel a kutatók egy 14 kérdésből álló kérdőívet töltettek ki, amely felmérte a stresszt, emellett részletesen kitért alvási szokásaikra: milyen gyakran vannak elalvási nehézségeik, mennyire sűrűn ébrednek fel éjjelente, és a kialvatlanság miatt mennyire érzik magukat fáradtnak.

Az önkéntesek ezután részt vettek a "Tension Tamer" programon, amely egy 30 perces bevezető előadást és négy, szintén 30 perces stresszkezelő kurzust tartalmazott. A program után újból kitöltötték a tesztet, és az eredményekből kiderült, hogy az önkéntesek 65 százalékánál a stressz-szintre vonatkozó értékek 6,6 pontra csökkentek, miközben 34 százalékuknál 4,6-ra. Náluk az alvás minősége is jelentősen javult, kevésbé voltak fáradtak, és hamarabb el tudtak aludni.

A tanulmány eredményeiről a kutatók az Amerikai Mellkasgyógyászok Társaságának Atlantában megrendezett éves találkozóján számoltak be. Szerintük az eredmények nem meglepőek, hiszen a stressz mindig is nagy szerepet játszott az álmatlanságban, fontos azonban, hogy a beteg a problémák mélyére hatoljon. "Az én filozófiám az, hogy ha nem hatolunk a probléma gyökeréig, akkor nem lesz hatékony a terápia. Az álmatlanságnak mindig van valamilyen kiváltó oka. Okozhatja depresszió, hangulati probléma, emésztési gond vagy egy gyógyszer is, de egyéb faktorok is szóba jöhetnek" - jegyezte meg Dr. Arn Eliasson, a kutatás vezetője.

Azt is hozzátette, hogy bár a stressz csökkentése tényleg segíthet az elalvásban, ha a probléma fennáll, nem lehetünk benne biztosak, hogy az alvás minősége is megfelelő. Ennek ellenére a szakértő azt javasolja, hogy mindenki szakítson időt az elalvás előtti lazításra, és próbáljon meg kiszakadni az ingergazdag környezetből, például relaxációval.

2012.11.03 00:02:00

forrás: Medipress


Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább


Szponzorált hirdetések