Táplálkozási betegségek

Betegségek szerint

Összesen: 22 kérdés és válasz

Elhízás (10 kérdés) Kóros soványság (0 kérdés)  
Táplálékallergiák (2 kérdés) Vashiány (1 kérdés)  

Kérdések és válaszok a betegségcsoportról




Solymosi Dóra
Dietetikus




Általában csak egy-egy főzeléket tudok készíteni magamnak, módom sincs igazán arra, hogy hús-ételeket készíthessek rendszeresen. Az lenne a kérdésem, hogy elegendő-e, ha a napi húsmennyiséget pl. Pick-szalámival helyettesítem?
Ha egyáltalán nem eszik húst, de emellett vegyesen táplálkozik (tehát pótolja a húst pl. tejtermékkel, tojással) nem fog a szervezete hiányt szenvedni. A Pick szalámiban egyébként is sok a zsír és a tartósítószer. Nőknél gyakori a vashiányos vérszegénység, ez esetén mindenképpen kell a vasbevitelt mesterséges úton pótolni. Farkasdi Edina
Az utóbbi időben többen is azt mondták, hogy nagyon sápadt vagyok. Utalhat ez vashiányra?
Igen, a hosszantartó sápadtság lehet a vérszegénység egyik tünete, amelynek hátterében leggyakrabban a vashiány áll. Érdemes teljes vérvizsgálatot kérnie orvosától, és amennyiben a vashiány gyanúja beigazolódik, vasban gazdag ételeket fogyasztani. Ilyenek például a vörös színű húsok (ezekből szívódik fel a legkönnyebben a vas) és az állati eredetű élelmiszerek. De jelentős mennyiségű vasat tartalmaz például a csokoládé és a kakaó is. Általánoságban igaz, hogy a növényi eredetű élelmiszerek vastartalma nem túl magas, és az is rosszul hasznosul (pl. a spenót). Szervezete vasraktárának feltöltéséhez elengedhetetlen azonban például a C-vitamin is, ezért fogyasszon sok zöldséget, gyümölcsöt. Ha vaskészítményt kap, ügyeljen arra, hogy ezek gyakran okozhatnak székrekedést. Ilyenkor a növényi rostok jelentenek megoldást, például a müzli és a teljes őrlésű gabonafélék.
Kb. 2 éve minden nap szedek egy A betűs multivitamint és felmerült bennem, hogy vajon lehet-e káros hatása hosszú távon. Ha a szervezet megszokja, hogy mindig megkapja, ami kell, akkor nem vezethet-e ez az imunrendszer gyengüléséhez?
Mivel a vitaminokhoz nem lehet hozzászokni, és az immunrendszert nem gyengíti, nem kell félnie a káros hatásoktól. A felesleges vitamint a szervezet kiüríti. Legfeljebb akkor lenne szükséges az óvatosság, ha a családban többször előfordult volna epe- vagy vesekövesség, mert akkor a túlzott C- vagy D- vitamin bevitel gondokat okozhat.
Kb. másfél éve tejfehérje allergiás vagyok, nem ehetek semmit, amiben bármi tejtermek van. Viszont egyre jobban aggódok amiatt, hogy megfelelő mennyiségű kalciumot fogyasztok-e igy. Naponta szedek egy 450 mg-os kalcium filmtablettát, olyan ásványvizet iszok, amelynek elég magas a kalciumtartalma, es elég sok tojást eszek. Nem szeretnek csontritkulásban szenvedni idősebb koromban!
A 450-es tabletta nem elég, és olyat kellene szednie, amelyben D vitamin is van, mert annak segítségével hasznosul a kalcium. Napi legalább 750 mg pótlásra van szüksége, így 2 tablettát ajánlok naponta. Ételekből nehezebb kalciumhoz jutni, de pl. az olajos magvakban van kalcium, azt ajánlatos fogyasztania. Ha szereti, ehet szardíniát is, annak is van kalciumtartalma. A tojásban viszont nem sok van, csak a héjában, ahhoz viszont a Tovita nevű természetes készítményből juthat hozzá, ez is ajánlható. Pilling Róbert dietetikus
Megfigyeltem, hogy ha tejet iszom, nemsokára hasi panaszok, hasgörcsök jelentkeznek. Mitől lehet ez?
Két ok is okozhatja panaszait: egyik a tejfehérje-érzékenység (allergia), másik a tejcukorérzékenység. Az allergia esetében a tejet vagy származékait tartalmazó ételeket ki kell iktatni az étrendből, a tejcukor érzékenység esetén csak a tejcukrot tartalmazó élelmiszerek nem ajánlottak, általában a savanyított tejtermékek, (joghurt, kefir) fogyaszthatóak. Keresse fel kezelőorvosát az okok tisztázására.
Mit egyek, hogy sűrűbb, és szilárd halmazállapotú legyen a székletem?
A tej és a tejtermékek közül a kefír, joghurt túró gyorsítja a bélmozgást. A friss és a tartósított gyümölcsöknek is ugyanez a hatása (aszalt gyümölcsök, lekvárok), minél magasabb a víz és gyümölcscukor tartalmuk annál intenzívebben gyorsítják meg a bélműködést. A kávé szintén gyakran okozhat hasmenést. A magas cukortartalmú ételek, élelmiszerek is fokozzák a bélmozgást. A főtt burgonya, rizs, főtt sárgarépa székletfogó hatású, a keserű csokoládé, banán is az. Farkasdi Edina
Negyven-ötven kg súlyfeleslegem van. Ajánlható-e ebben az esetben a 0-diéta?
Nem, a 0-diéta (koplalás) kizárólag kórházi körülmények között, szigorú orvosi kontrollal, folyamatos folyadék-, vitamin- és ásványi anyag pótlással alkalmazható. Otthoni körülmények között nemcsak sikertelen, hanem veszélyes is.
Öt kilogramm súlyfeleslegem van, kövérnek számítok-e?
Nem feltétlenül, hiszen az elhízás mértékének megítélése a testmagasság és a csontozat függvénye. Átlagos testmagasság esetén ez a súlytöbblet a mérsékelten elhízott kategoriát jelenti. Ettől a súlytöbblettől azonban viszonylag könnyen megszabadulhat. Próbálja meg energiabevitelét némi odafigyeléssel csökkenteni (kevesebb zsír, cukor, több zöldség) és 5-10 hét elteltével a testsúlya ideális lehet. Ne feledje, hogy megfelelő testmozgás nélkül nem lesz könnyű dolga!
Tejfehérje-allergiám miatt tartok attól, hogy nem elegendő a kalciumbevitelem. Okozhat-e ez gondot?
A tej- és a tejtermékek kiesése az étrendből szinte törvényszerűen magával hozza egyes vitaminok és ásványi anyagok hiányát is. Ezek közül legfontosabb a kalcium, amelynek legjobb forrása éppen a tej- és termékek. A hosszantartó kálciumszegény táplálkozás - különösen nőknél - a csontok tömegének csökkenéséhez, csontritkuláshoz vezethet. A kalciumot ebben az esetben olajos magvakkal, vagy más, kalciumban gazdag zöldségfélék (sóska, spenót) fogyasztásával enyhítheti, de ez nem végleges megoldás. Ajánlott kalciummal dúsított kenyér vagy narancslé fogyasztása, esetleg kalciumpótló készítmények szedése.


50plusz.hu Fórum

Szponzorált hirdetések