Étrend-kiegészítők

Válasszon az étrend-
kiegészítők
leírásai közül:


L-Karnitin
Az L-karnitin (4-N-trimetil-hidroxi-vajsav) egy aminosav-származék, az emberi szervezet által is elállított, természetes anyag. Az L-karnitin vitaminhoz hasonló anyag, napi táplálékunk fontos része, főleg hús és tejtermékekben fordul elő. A legtöbbet az ún. vörös húsok, a marha és a birkahús tartalmazzák. Vízben oldódik, a felesleg a C-vitaminhoz hasonlóan kiürül a szervezetből. Kulcsszerepe van a szervezet zsíranyagcseréjében: a táplálkozással bevitt zsírokhoz kötődik és segíti azok lebontását. A karnitin mintegy "belepumpálja" a hosszúláncú zsírsavakat a sejtek "energiaüzemébe" a mitokondriumokba, ahol azok elégnek. 1905-ben fedezték fel és igazolták az izomsejtek működésére gyakorolt hatását, 1973-ban diagnosztizálták először a veleszületett primer karnitin hiányt (ez egy nagyon ritka, örökletes betegség). A 70-es évek végén kezdődött meg kémiai szintézissel az L-karnitin ipari mennyiségben történő gyártása. A napi szükséglet a fizikai terheléstől függően 250-400 mg (a szervezetbeli szintézis és a normál étrend fedezi a szükségletet.) Különösen nőknél, vegetáriánusoknál, sportolóknál, cukorbetegeknél, fogyókúrázóknál, idős embereknél fordul elő, hogy a szervezet L-karnitin bioszintézise erősen lecsökkenhet, kiegészítésre szorul. A karnitinhiány az izmok zsírtartalmának növekedésével jár, szív és vázizom működési zavarok jelentkezhetnek.


Két aminosavból, metioninból és lizinből álló dipeptid.

Hatásai

Az L-karnitinnek vitatják a farmakológiai hatását. Esetleg szívizombántalmak, oxigénhiányos szívbetegségek kezelésében kedvező hatású. Nagyon ritka a karnitinhiány, talán a hemodialízis a leggyakrabban előforduló ok.
Az L-karnitin szerepet játszik a zsírsavak oxidációjában, a szénhidrátok anyagcseréjében, elősegíti egyes szerves savak kiürülését. Fokozza a szervezet fizikális és mentális teljesítményét azáltal, hogy energiát szabadít fel. Részt vesz a sejtmembrán védelmében a különböző károsító anyagokkal szemben, szerepet játszik a sejtek öregedési folyamatának késleltetésében. Segíti a fogyókúra során a testsúly csökkenését. Fizikai igénybevétel (szabadidős és versenysport) esetén az L-karnitin bevitellel növelni lehet a zsírsavak oxidációjából származó energiatermelés arányát, csökkenteni a szénhidrátok lebontását, aminek következtében késleltetni lehet a kimerültség érzését és az éhségérzet jelentkezését. Az izomláz elkerülését, mérséklését lehetővé teszi.
Támogatja az egészséges szívizom működését, és azoknak is jó szolgálatot tehet, akiket a szív oxigénellátásának romlása miatt kialakuló betegségek fenyegetnek.

Mellékhatásai

Fogyasztása veszélytelen, az esetleges felesleg kiürül a szervezetből.

Használata

Komplex étrend-kiegészítőkben, vitaminok, ásványi anyagok pótlására szánt készítményekben és önállóan is kapható. Kapszulás kiszerelésben napi egy kapszula fogyasztása javasolt.

Figyelmeztetés

Csak garantált minőségű terméket ajánlatos fogyasztani, mivel a kémiai szintézissel való előállításnál D- és L-karnitin keveréke képződik, mely komponenseket el kell választani egymástól, mivel a jobbra forgató módosulat gátolja az L-karnitin hatását.

Cikkajánló

Témakör: Ügyintéző

6 kérdés - mielőtt hitelt venne fel

Van az úgy, hogy nagyon kell a pénz, nincs mese. Hiába tudja józan eszével az ember, hogy a kölcsön kapott pénzt költve azt éli fel, amit még meg sem keresett, és sok esetben csak annyit ér el ezzel, hogy későbbre tolja a gondot, amitől most fáj a feje.

tovább


Szponzorált hirdetések