Étrend-kiegészítők

Válasszon az étrend-
kiegészítők
leírásai közül:


Cink
A cink számos biológiai folyamatban játszik meghatározó katalitikus, szerkezeti illetve szabályozó szerepet. A felnőtt szervezet mintegy 1.5-2.5 gramm cinket tartalmaz. A szervezetben lévő cink előfordul minden szervben, szövetben, kiválasztott folyadékban, mennyiségének nagy része, közel 90 százaléka az izmokban és a csontokban található meg.
A cink fontos elem a növekedéshez és a fejlődéshez, a szexuális éréshez és a szaporodáshoz, a látás terén a sötéthez való alkalmazkodáshoz, az inzulin raktározásához és felszabadulásához, az immunrendszer működéséhez. Cinkhiány esetén növekedési visszamaradás, immunrendszeri működési zavarok, megnövekedett fertőzésre való hajlam, hasmenés, súlycsökkenés, késleltetett sebgyógyulás, szellemi lelassulás és bőrváltozások fordulhatnak elő. A cinkhiányra hajlamosíthat az alkoholizmus, a felszívódási rendellenességek, égési sérülések, a teljes parenterális táplálás cink kiegészítés nélkül, bizonyos gyógyszerek (vizelethajtók, penicillamin, nátrium-valproát) szedése.


Hatásai

A cink antioxidáns és immunmoduláns hatású lehet. A cink számos immunfolyamathoz szükséges, többek közt a T-limfocita aktivitáshoz. A megfelelő cinkbevitel visszaállíthatja az immunrendszer normál működését olyan esetekben, ahol cinkhiány áll fenn. Egyes feltételezések szerint antivirális, termékenységet növelő és retinavédő hatással is rendelkezik. Széles körben jelentek meg tanulmányok a cink hatásosságáról náthás megbetegedések kezelésében a tünetek megelőzésére és enyhítésére, ennek bizonyítása még további vizsgálatot igényel. Cinkhiányos betegekben visszaállíthatja az íz-érzést, valamint megelőzheti a kopaszság kialakulását.

Mellékhatásai

Napi 30 mg cink bevitele általában biztonságosnak tekinthető. Főleg nagyobb adagok fogyasztása esetén mellékhatások jelentkezhetnek, mint gyomor-bélrendszeri eltérések (hányás, hányinger), fémes szájíz, fejfájás és szédülés. Hosszú ideig nagy dózisban szedett cink rézhiányhoz vezethet.
Gyógyszerkölcsönhatások: A csontritkulásra szedett egyes készítmények (biszfoszfonátok, kalcium), egyes antibiotikumok (kinolonok, tetraciklinek) és a cink egymás felszívódását kölcsönösen ronthatják. A cink felszívódását egyes aminosavak és származékaik növelhetik, ezzel szemben a vas, foszfát sók, a koffein a felszívódást ronthatják.
A cink csökkentheti a réz felszívódását egyidejű bevitel esetén. A Wilson-betegség gyógyításának épp ez a cink-réz kölcsönhatás az alapja.

Használata

A kenőcsben, hintőporban használt cink jótékony hatású lehet egyes bőrbetegségek kezelésében. A cink szokásos belsőleg alkalmazható felnőtt adagja átlagosan elemi cinkben kifejezve férfiak esetében 15 mg/nap, nők esetében 12 mg/nap. Terhes kismamák esetén ez az érték 15 mg/nap, szoptató anyukák esetében az első hat hónap alatt 19 mg/nap, a második hat hónap alatt 16 mg/nap.

Tippek:

Nyugodtabban alszunk, ha nincs túl meleg a hálószobában. Érdemes ezt a helyiséget egy kicsit kevésbé fűteni. Az ideális alvási hőmérséklet 16-18 C körül van. A programozható fűtéssel a felkelés idejére csinálhatunk picit melegebbet.


Szponzorált hirdetések