Étrendek

Cukorbetegség

A cukorbetegség a világon a leggyakoribb anyagcsere-betegség, mely szövődményei révén rontja a beteg életminőségét és életkilátásait. Cukorbetegségben az inzulinhatás csökkent vagy hiányzik, emiatt a szervezet egyes sejtjei nem képesek a vérb...

A diabétesz kezelésének nagyon fontos része a megfelelő diéta, azaz az átgondolt, szabályozott táplálkozás. Az étrendváltoztatás célja az, hogy az optimális testtömeg mellett megfelelő tápláltsági állapotot érjen el, illetve tartson meg. Természetesen az étrend segít a normálishoz legközelebb eső tartományban stabilizálni a vércukorszintet, illetve megelőzi, de legalábbis késlelteti a szövődmények kialakulását. Az étrenden belül a fehérje és zsír aránya megfelel az egészségeseknek javasoltnak, tehát az egészséges táplálkozás alapkövetelményeinek is eleget tesz. Az aktuális táplálkozástudományi ajánlásoknak megfelelően az étrendek szénhidráttartalma magas, amely azonban nem egyszerű szénhidrátokat (tészta, fehérliszt és kenyér), hanem rostos gabonatermékeket, zöldséget, főzeléket és gyümölcsöt jelent.

Készítette: Nagyné Ésik Judit

Reggeli

őszibaracklé150 ml
tojáskrém 

korpás zsemle3/4 db (40 g )
paradicsom50 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
305,79,412,732,5

Tízórai

kaukázusi kefir200 ml
korpás extrudált kenyér2 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1746,87,220

Ebéd

zöldbableves 

grillcsirke 
rizibizi 
reszelt cékla nyersen 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
566,254,211,650,8

Uzsonna

grapefruit300 g
Túra sajt30 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
165,69,27,321

Vacsora

zöld tea (édesítővel)200 ml
szardínia (olajos)40 g
bajor kenyér80 g
zöldpaprika100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
331,215,88,540
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1542,795,447,3164,3


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Cukorbetegség diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    csak mérve fogyaszthatók: teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással készült sűrített főzelékek, paraj, sóska, zöldbab, zöldpaprika, retek, karfiol, brokkoli, gomba, kelbimbó, padlizsán, karalábé, káposzta, tökfélék, uborka, paradicsom
  • gyümölcsök
    csak mérve fogyaszthatók: friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 2 teáskanálnyi mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (legfeljebb 2-3 dkg mennyiségben)
  • zsiradékok
    növényi olajok (különösen ajánlott: lenmag-, kukoricacsíra-, repce-, olívaolaj), csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, baromfi virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegényen elkészített halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    tojásfehérje, teljes tojás hetente max. 3 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott), ajánlható: omega 3 zsírsavban gazdag ún. okos tojás
  • édességek
    csak mérve fogyaszthatók: diabetikus torták, csokoládék, édességek.
  • italok
    víz, ásványvíz, tea édesítőszerrel, kávé édesítőszerrel, mérve fogyaszthatók: zöldség- és 100%-os gyümölcslé (alkalmanként 2-3 dl mennyiségben), vízzel, sovány tejjel készült turmix, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők

Cikkajánló

Témakör: Egészség

A bogyók száma korral nő?

A krónikus betegségek fő céltáblája az idősebb nemzedék. A helyes gyógyszerszedési gyakorlat - leegyszerűsítve: miből mikor mennyit és hogyan? - megismerése a mellékhatások számát csökkenti, és emellett pénztárcakímélő megoldás.

tovább

50plusz.hu Fórum

Szponzorált hirdetések