Étrendek

Irritábilis bélszindróma (IBS)

Az irritábilis bél szindróma (IBS) a gyomor-bél rendszer funkcionális rendellenessége, amelyet hasi fájdalom, kellemetlenség-érzés, diszkomfort, a székürítés zavara (hasmenés, székrekedés vagy a kettő váltakozása) és hasi feszülés jellemez, és a há...

A magas rosttartalmú ételek fogyasztása (zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonafélék) biztosítja a belek megfelelő feltöltöttségét, csökkenti az összehúzódási hajlamot és segít a vizet a bélen belül tartani. A diéta eredménye a lágyabb széklet, és a bélmozgások is könnyebbé válnak. Az élelmiszerekhez adott szorbit és fruktóz (gyümölcscukor) fokozza a belekben a gázképződést, ezért az ezeket tartalmazó termékek kerülendők (pl. diabetikus készítmények). Figyelembe kell venni, hogy a nagy mennyiségű rostot tartalmazó táplálék is elősegítheti a gázképződést, ezért fokozatosan kell emelni az étrend rosttartalmát. Az irritábilis bél szindrómában szenvedő betegek kerüljék az egyszerre nagy mennyiségű étel fogyasztását, mert ez hasmenéshez vezethet, és az egészséges táplálkozási ajánlásoknak megfelelően napi 5 alkalommal étkezzenek.

Készítette: Turcsák Katalin

Reggeli

cukor2 kk
májkrém20 g
kifli2db
margarin10 g
uborka1 kisebb darab
paprika1 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
505,713,410,1877,12

Tízórai

alma1 közepes darab
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
46,50,6-10,5

Ebéd

brokkolikrémleves 

angolos zöldbab 

grillezett csirkecomb 
narancslé3dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
769,9239,9442,1649,28

Uzsonna

gyömülcsjoghurt1 pohár
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
92,54,382,512,88

Vacsora

baromfipárizsi2 vékony szelet
Liga margarin15 g
kifli2 db
paprika1 db
narancslé3 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
577,1515,1911,981,29
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1991,7773,566,74231,06


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Irritábilis bélszindróma (IBS) diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Zöldségek, gyümölcsök
    burgonya, sárgarépa, brokkoli, paprika, paradicsom, uborka, fejes saláta, tök, patisszon, cukkíni, padlizsán, cékla, gomba, retek, zöldborsó, zöldbab, zeller, alma, körte, birsalma, őszibarack, narancs, grapefruit, meggy, kajszibarack, ananász, mandarin, málna, eper, ribizli, kivi, szőlő.
  • Gabonafélék
    teljes kiőrlésű búzaliszt, barnarizs, félbarna ill. korpás kenyerek, natúr gabonapelyhek, durumtészták, zabkorpa, búzacsíra.
  • Tej, tejtermékek
    probiotikus joghurt, kefir, sovány- ill. félzsíros sajtok és tehéntúró, zsírszegény tejföl, tojás.
  • Húsok, húskészítmények, halak
    sovány húsok (csirke- és pulykamell, halak, sertéskaraj és comb, borjúcomb, marha bélszín és felsál, vadhúsok), sovány felvágottak (pulykamell-, csirkemell-, selyem-, aszpikos-, gépsonka, csemege karaj).

Praktikák:

VitaminABC

VitaminABC
tovább

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések