Étrendek

Irritábilis bélszindróma (IBS)

Az irritábilis bél szindróma (IBS) a gyomor-bél rendszer funkcionális rendellenessége, amelyet hasi fájdalom, kellemetlenség-érzés, diszkomfort, a székürítés zavara (hasmenés, székrekedés vagy a kettő váltakozása) és hasi feszülés jellemez, és a há...

A magas rosttartalmú ételek fogyasztása (zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonafélék) biztosítja a belek megfelelő feltöltöttségét, csökkenti az összehúzódási hajlamot és segít a vizet a bélen belül tartani. A diéta eredménye a lágyabb széklet, és a bélmozgások is könnyebbé válnak. Az élelmiszerekhez adott szorbit és fruktóz (gyümölcscukor) fokozza a belekben a gázképződést, ezért az ezeket tartalmazó termékek kerülendők (pl. diabetikus készítmények). Figyelembe kell venni, hogy a nagy mennyiségű rostot tartalmazó táplálék is elősegítheti a gázképződést, ezért fokozatosan kell emelni az étrend rosttartalmát. Az irritábilis bél szindrómában szenvedő betegek kerüljék az egyszerre nagy mennyiségű étel fogyasztását, mert ez hasmenéshez vezethet, és az egészséges táplálkozási ajánlásoknak megfelelően napi 5 alkalommal étkezzenek.

Készítette: Turcsák Katalin

Reggeli

sárgarépás-sajtos omlett 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
428,721,968,5262,86

Tízórai

natur joghurt1 pohár
rizses abonett2 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
193,56,655,3428,85

Ebéd

színes zöldségleves 

tárkonyos főtt hal 

burgonyapüré 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
698,2525,5733,5753,28

Uzsonna

gyümölcssaláta 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
193,81,45-45,84

Vacsora

sertésmájkrém30 g
óvári sajt1 vékony szelet
retek3 db
paradicsom1/2 db
félbarna kenyér1 szelet
tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
485,1519,849,1375,24
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1999,475,4756,56266,07

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Irritábilis bélszindróma (IBS) diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Zöldségek, gyümölcsök
    burgonya, sárgarépa, brokkoli, paprika, paradicsom, uborka, fejes saláta, tök, patisszon, cukkíni, padlizsán, cékla, gomba, retek, zöldborsó, zöldbab, zeller, alma, körte, birsalma, őszibarack, narancs, grapefruit, meggy, kajszibarack, ananász, mandarin, málna, eper, ribizli, kivi, szőlő.
  • Gabonafélék
    teljes kiőrlésű búzaliszt, barnarizs, félbarna ill. korpás kenyerek, natúr gabonapelyhek, durumtészták, zabkorpa, búzacsíra.
  • Tej, tejtermékek
    probiotikus joghurt, kefir, sovány- ill. félzsíros sajtok és tehéntúró, zsírszegény tejföl, tojás.
  • Húsok, húskészítmények, halak
    sovány húsok (csirke- és pulykamell, halak, sertéskaraj és comb, borjúcomb, marha bélszín és felsál, vadhúsok), sovány felvágottak (pulykamell-, csirkemell-, selyem-, aszpikos-, gépsonka, csemege karaj).

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Egészséges (a) házasság!

Házasságban élni egészséges. A boldog házasságban élők kevésbé betegszenek meg, tovább élnek, és általános közérzetük is jobb. Miben áll a házasság egészségvédő szerepe? Érdemes-e együtt lenni jóban-rosszban?

tovább

Tippek:

A zöld tea rendszeres fogyasztása esetén bizonyított, hogy a koleszterin olyan kémiai változásokon megy át, ami végső soron fokozza a kiválasztását a szervezetből, így kevésbé tud lerakódni az erek falában.

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések